In de strijd naar verduurzaming ligt geen bedrijfstak zo onder een vergrootglas als de transportsector. Met allerlei maatregelen dwingt men het transport te vergroenen. Toch verloopt de transitie moeizaam, zelfs nu de elektrische vrachtwagens er zijn.

Vorig jaar is het aantal elektrische vrachtwagens in Nederland verdubbeld, maar het verkoopaantal bleef steken op enkele honderden. Dit jaar maakt bij elk merk een grote elektrische vrachtwagen zijn opwachting. Deze modellen bieden een flink rijbereik van vaak meer dan 500 kilometer op één acculading en uitstekende opties tot snelladen, gecombineerd met de bekende, comfortabele cabines voor de chauffeur. Je zou verwachten dat dit aanbod zou leiden tot de langverwachte doorbraak van elektrische vrachtwagens. Ondernemers zouden in de rij moeten staan om deze nieuwe elektrische vrachtwagens te mogen bestellen. De werkelijkheid is echter anders.

De overstap naar duurzaam transport gaat heel wat verder dan het kopen van een elektrische vrachtwagen. De ondernemer betreedt een geheel nieuwe wereld: die van de laadinfrastructuur. Het neerzetten van een laadpaal is niet simpel. Moeilijke vraagstukken duiken op: wat voor laadpaal is nodig? Wat is de beste locatie? Wanneer wordt er geladen en waar komt de stroom vandaan? Voor de ondernemer het weet, raakt hij verstrikt in een web van energieprijzen, onbalansmarkten en hernieuwbare brandstofeenheden.

Nu zijn er voldoende experts die een ondernemer hiermee kunnen helpen. Vaak biedt de dealer deze services al aan bij de verkoop van een elektrische vrachtwagen. Met één probleem kunnen deze experts echter niet helpen: de netcongestie. In grote delen van Nederland zit het elektriciteitsnet op slot. Dan weet een ondernemer eindelijk alles over zijn laadpaal, maar krijgt hij geen stroom.

Laadplein-ellende

Buiten de poorten van het bedrijf zijn de omstandigheden niet veel beter. Onderweg zijn nog nauwelijks openbare laadpalen te vinden. Om hier iets aan te doen, hebben Daimler Truck (Mercedes-Benz), Traton Group (Scania en MAN) en Volvo Group (Volvo en Renault) besloten samen te werken. Onder de naam Milence zetten zij zich in voor meer openbare laadpleinen voor elektrische vrachtwagens. Het doel is ambitieus: 1700 openbare laadmogelijkheden voor vrachtwagens in 2027, langs alle belangrijke transportroutes in Europa.

In Venlo opende Milence onlangs zijn eerste laadplein in Nederland, met laadpalen van 400 kW. Dat is genoeg om een vrachtwagen tijdens de verplichte rust van de chauffeur weer op te laden. Toch tempert Milence de verwachtingen. Overal in Europa loopt het bedrijf tegen problemen aan, die de opening van nieuwe laadpleinen bemoeilijkt en vertraagt. De redenen lopen uiteen van netcongestie tot gebrek aan ruimte.

Ondertussen gaan vrachtwagenfabrikanten steeds harder roepen. Zij hebben veel geld gestoken in de ontwikkeling van elektrische modellen, die nauwelijks verkopen. Mercedes-Benz deed een oproep aan de Europese Unie om meer werk te maken van openbare laadinfrastructuur voor vrachtwagens. Volvo bracht een gelijke boodschap aan de politiek. Voor de overstap naar duurzaam transport is meer nodig dan een elektrische vrachtwagen. De transitie slaagt alleen als er ook voldoende laadinfrastructuur is.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken
Recente Reacties