Verbaasde MAN de wereld onlangs met de eerste productierijpe vrachtwagen met een waterstof verbrandingsmotor, nu voert MAN de eerste volledig autonome truckrit in Duitsland uit.
De MAN, met aan boord verkeersminister Wissing en MAN CEO Vlaskamp, legde een traject van zo’n kilometer uit op de A9 ten noorden van München. De vrachtwagen reed autonoom op niveau 4, oftewel volledig zelfstandig maar alleen onder bepaalde omstandigheden. De rit was onderdeel van een testtraject voor een licentie voor MAN om verder te testen op de Duitse snelwegen. Nu deze op zak is, kan MAN autonoom rijden verder ontwikkelen. Zo’n 500 technici werken er dagelijks aan bij het Duitse bedrijf.
MAN ziet dan ook een grote rol voor autonoom rijdende vrachtwagens op de snelwegen, en dan met name tussen logistieke hubs. Dit zijn vaak eenvoudige ritten op de snelweg, die zonder moeite door autonome vrachtwagens kunnen worden uitgevoerd. Chauffeurs kunnen zich daarom meer richten op ritten onder meer uitdagende omstandigheden. Volgens MAN is autonoom hub-to-hub transport noodzakelijk als oplossing tegen het oplopende chauffeurstekort.
MAN-topman Alexander Vlaskamp. “Vandaag nemen we een nieuwe grote stap naar autonome bedrijfswagens, het tweede aandachtspunt voor de toekomst naar zero-emissie transport. Dit jaar testen we eerst met prototypes op de snelweg. Vanaf 2025 gaan we verder met hub-to-hub projecten, maar in toepassingen van onze klanten. We nemen daarom serieuze stappen naar de productie van autonoom rijdende vrachtwagens tegen het einde van het decennium. Wetgeving geeft ons de nodige zekerheid over de planning. Om autonoom rijden mogelijk te maken, moeten we echter ook nauw samenwerken met beheerders van infrastructuur, zoals Autobahn GmbH. Alleen samen kunnen we autonoom rijden op weg krijgen.”