De dieselvrachtwagen voor de lange afstand van Mercedes-Benz, de Actros L, krijgt dezelfde futuristische cabine als de eerder gepresenteerde eActros 600.

In het najaar presenteerde Mercedes-Benz een bijzondere cabine voor de elektrische eActros 600. Nu maakt het merk bekend dat de Actros L, dus de dieselversie, ook deze ProCabin krijgt. Dankzij het ontbreken van een grille gaat deze vrachtwagen zeker opvallen op de Europese wegen. Er zijn slechts minuscule verschillen tussen de elektrische en de dieselvariant. Deze beperken zich tot praktische zaken als uitlaat, luchtinlaat en laadpoort.

Langere cabine

De nieuwe cabine is langer dan de huidige. Hierbij is gebruik gemaakt van nieuwe Europese richtlijnen, die onder voorwaarden langere cabines toestaat als de aerodynamica verbetert. De nieuwe cabine van de Actros L is 8 centimeter langer dan de oude. Helaas voor chauffeurs komt deze extra lengte niet ten goede van de chauffeur. Het is compleet in de bolle grille en vooral in de enorme bumperpartij.

Een grotere cabine helemaal niet nodig, stelt Mercedes-Benz. Veel beter kan de beschikbare ruimte beter worden ingedeeld. Dit doet Mercedes-Benz door bijvoorbeeld de console bij het bed en het matras te verbeteren. De vraag is of chauffeurs deze mening delen. De grote XG+ cabine van DAF is een groot succes: het merendeel van de kopers kiest voor de extra ruimte.

Onderhuids verandert er weinig aan de nieuwe Mercedes-Benz Actros L. De dieselmotor is verder verbeterd, wat tot een brandstofbesparing van 4% moet leiden. Dit komt bovenop de 3% brandstof die men minder verstookt door het aerodynamische uiterlijk. De rijhulpsystemen zijn ook verder verbeterd. Zo kijkt de radar verder vooruit en houdt de vrachtauto ook verkeer in andere rijbanen in de gaten. De nieuwe Mercedes-Benz Actros L is binnenkort te bestellen. De productie start eind van dit jaar.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken
Recente Reacties