Met nog iets meer dan twee weken te gaan is 2023 zo goed als gedaan. Zakelijk gezien is het al lang en breed gedaan voor het merendeel van de bedrijven: in die laatste weken verander je niet zo veel meer aan het bedrijfsresultaat. Afgelopen jaar ging menig gesprek dat we als redactie voerden indirect of direct over personeelstekort. Of het nu gaat om technici, chauffeurs of mensen in de logistieke operatie.

In de Engelse taal bestaat sinds de jaren vijftig de term unobtainium wat een samentrekking is tussen het Engelse woord voor onverkrijgbaar en het achtervoegsel -ium, veelgebruikt bij chemische elementen. Denk maar aan aluminium of lithium. De bedenkers van de term ging het ook daadwerkelijk om niet of slecht verkrijgbare materialen uit het periodiek systeem, zoals een decennium later titanium.

Wie had kunnen denken dat we de term ook voor mensen van vlees en bloed zouden kunnen gaan gebruiken? Toch is die fase aan de orde, nu de babyboomgeneratie afscheid heeft genomen of gaat nemen van het arbeidzame leven. Dat volume is per definitie een stuk groter dan de opvolgers die klaarstaan, een bekend demografisch gegeven wat ze bijvoorbeeld in Japan al jaren ervaren.

Tegelijkertijd is transport vroegcyclisch: staat vooraan om een afkoelend economisch klimaat te vernemen. Specifiek voor de technische vakken is er nog de energietransitie die keuzes van nieuwe generaties gaat beïnvloeden. Kies ik voor een toekomst in een transportwerkplaats of ga ik die energietransitie vormgeven en laadpalen installeren? Hoeveel technici heeft die werkplaats van de toekomst eigenlijk nodig om het wagenpark dan te bedienen?

De afnemende onderhoudsbehoefte is een factor, maar het park groeit wel.

Ook de arbeidsmarkt is er een van vraag en aanbod. Nu is die balans zoek, maar hoe lang nog? De economische cycli kennende komt er weer een lauwere periode aan. Dan is een deel van de druk op die arbeidsmarkt verminderd. Een deel want de instroom blijft mager. Die energietransitie is een langetermijnonderwerp, maar we hebben de tieners van nu gewoon keihard nodig in de werkplaatsen de komende jaren. Ook nog voor die Euro 6 diesel. Anders wordt die trucktechnicus echt unobtainum.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken
Recente Reacties