Het Amerikaans-Chinese automerk Cenntro wil graag zijn elektrische bedrijfswagens in Nederland verkopen. Bij Flinc-EV in Wesepe geloven ze dat er hier genoeg ondernemers zitten te wachten op de simpele bestelauto’s van Cenntro.

Cenntro gaat niet over één nacht ijs. Met een overvol portfolio stapt het merk de Europese markt op. De volledig elektrische voertuigen van Cenntro variëren van kleine karretjes voor last-mile-deliveries tot grote bestelauto’s. Vier modellen vallen onder voertuigcategorie N1. Wat de bestelauto’s van Cenntro gemeen hebben: ze zijn simpel en goedkoop.

Veel modellen

De Cenntro Logistar 260 is de grootste bestelauto van het merk. Anders dan de andere modellen is deze helemaal door Cenntro zelf ontwikkeld. De bijna 5,5 meter lange gesloten bestelauto biedt een laadruimte van 7,5 m³. Dankzij de lichte carrosserie, die geheel uit aluminium en kunststof bestaat, weegt de Logistar 260 leeg slechts 1650 kilo. Hierdoor mag hij tot 1280 kilo lading meenemen. Voor een volledig elektrische bestelauto van dat formaat is dat erg veel.

Iets kleiner dan de Logistar 260 is de Logistar 200. Aangezien deze niet alleen als bestelbus maar ook als chassis-cabine leverbaar is, zijn er veel mogelijkheden voor opbouw. Ook deze bedrijfsauto heeft een relatief laag eigen gewicht. Hierdoor blijft er zelfs met een zware koelopbouw nog genoeg laadgewicht over. De Cenntro Logistar 200 is slechts 1,64 meter breed en erg wendbaar. De carrosserie komt van een onbekend Aziatisch bestelbusje, die voorzien was van een brandstofmotor. Dit zie je buiten terug aan de bumperuitsparing voor de uitlaat. Binnen zijn er de grote versnellingspook en de ouderwetse handrem, iets wat je bij elektrische voertuigen normaal niet ziet. De opvolger van de Logistar 200 is echter al in de maak en zou meer bij de tijd moeten zijn.


Om de onderhouds­behoefte in te vullen is een overeenkomst afgesloten met het netwerk van Bosch Car Service


Ook is er nog een Logistar 100. Hier heeft Cenntro de carrosserie van een Suzuki personenauto omgebouwd tot mini-bestelbus. De Cenntro Logistar Metro N1 ten slotte lijkt op de karretjes die we kennen van supermarktbezorger Picnic. Dit voertuig is ontworpen door een Frans bedrijf, dat Cenntro een aantal jaar geleden heeft overgenomen. Deze is vooral voor in de grote stad.

De Cenntro Logistar 260 is de grootste bestelauto van het merk en anders dan de andere modellen helemaal zelf ontwikkeld. Onderscheidend is het relatief grote laadvermogen.

Cenntro houdt er dus een geheel eigen werkwijze op na. Van verschillende leveranciers betrekt het bedrijf alles dat nodig is en bouwt dit op tot een nieuw voertuig. Het levert interessante details op, zoals een brandstofklep omgebouwd tot laadpoort en de eerdergenoemde versnellingspoken. Deze tactiek maakt de ontwikkeling van een Cenntro wel een stuk eenvoudiger, en dat zien we terug in de verkoopprijzen. De grootste Cenntro Logistar 260 koop je bijvoorbeeld al voor minder dan 36.000 euro.

De techniek in de Cenntro’s is dan ook erg eenvoudig. Bij de Logistar 200 en 260 bestaat de aandrijving uit een elektromotor en een accupakket van 41,9 of 43,5 kWh. Hij kan snelladen, maar maximaal met 35 kW. Remenergie regenereren doet de Cenntro een beetje, maar je kunt het niet instellen. De actieradius is door de kleine accu beperkt tot maximaal 150 kilometer. De topsnelheid is hierbij begrensd op 90 km/u. Rijhulpsystemen zijn niet aanwezig: zelfs cruise control vind je niet op de bestelauto’s van Cenntro.

Volgens Cees van Gaalen van Flinc-EV is dit juist het beste verkoopargument van Cenntro. Immers, wat er niet op zit, kan ook niet kapot. Bovendien spaart het gewicht. De eenvoudige bedrijfswagens van Cenntro bieden veel laadruimte en -gewicht voor een lage prijs. Rijden doen ze prima, en dat is uiteindelijk waar het om gaat. Aangezien zero-emissiezones en andere milieumaatregelen ondernemers steeds meer richting elektrisch rijden duwen, liggen er volgens Flinc-EV goede kansen voor Cenntro in Nederland.

Importeur

De voertuigen van Cenntro worden naar Europa gehaald door een eigen importeur. Cenntro Europe is gevestigd in Duitsland. Hier is ook een centraal onderdelenmagazijn gevestigd voor de meest voorkomende onderdelen. Dit beperkt stilstand bij onderhoud en schade: klanten hoeven niet te wachten tot onderdelen uit China zijn gearriveerd. In Nederland zijn verschillende bedrijven die voertuigen van Cenntro verkopen. Naar eigen zeggen is Flinc-EV, gevestigd in het Overijsselse Wesepe, hierin het meest actief.

Logistar Metro N1 lijkt op de karretjes die we kennen van supermarktbezorger Picnic en is ontworpen door een Frans bedrijf, dat Cenntro een aantal jaar geleden heeft overgenomen.

Flinc-EV is onderdeel van Flinc, wat staat voor Fleet Investment Company. Het bedrijf specialiseert zich in wagenparkbeheer. Omdat met name bij elektrisch rijden goed advies vaak hard nodig is, is Flinc-EV opgericht. Klanten krijgen advies over het leasen of kopen van elektrische bedrijfswagens, met name van het kleinere soort. In principe biedt Flinc-EV elk merk aan, maar het verkoopt zelf ook bedrijfswagens van enkele Chinese merken, waaronder Cenntro.

Onderhoud en reparatie

Uiteraard is alleen verkopen niet genoeg. Ook onderhoud en schadeherstel moet goed geregeld zijn. Daarom is een overeenkomst afgesloten met Bosch Car Service. Hier kunnen de voertuigen van Cenntro onderhouden worden. Het betekent dat klanten met een Cenntro bedrijfswagen op zo’n 400 locaties in heel Nederland terecht kunnen. Omdat de voertuigen zo simpel zijn, is ook het onderhoud erg eenvoudig. Alleen als het echt ingewikkeld en specifiek is, komen de voertuigen terug naar Wesepe.

Op deze manier hoopt Flinc-EV ondernemers te overtuigen te kiezen voor een onbekend merk als Cenntro. Het biedt de mogelijkheid op een relatief goedkope manier volledig elektrisch te rijden. Zonder gadgets, zonder poespas en zonder overdreven luxe kan men uitstootvrij goederen van de ene plaats naar de andere vervoeren. In een Nederland waar elektrisch rijden vooral nog iets is van mensen met een goedgevulde beurs kan dit plan best kans van slagen hebben.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken
Recente Reacties