Tegenstrijdige belangen en ogenschijnlijk onhaalbare doelen die elkaar vaak onderling dwarszitten, het werkt eerder verlammend dan uitnodigend. De ‘Ja, maar’-reactie die vooral excuses lijkt te gebruiken om iets niet te hoeven doen.

Ik begrijp die houding volkomen, het is zo menselijk dat te doen. Carlo van de Weijer (TU/e) zei het onlangs tijdens de Automotive Innovation Awards treffend. “We moeten ons uit de problemen innoveren, dat heeft de mensheid altijd gedaan en zal ze altijd blijven doen.” Hij doelde specifiek op de ‘less is more’-houding die uitgaat van de gedachte duurzaam begint bij minder. Ofwel minder mensen op de planeet, minder consumeren. Een beetje zoals de naam van dat rapport van de Club van Rome, getiteld Grenzen aan de Groei. Een beetje cynicus zou kunnen tegenwerpen dat we de eerste innovatie die niet voor nieuwe problemen zorgde nog moeten tegenkomen.

Innovatie kan ook gedragsverandering inhouden. Het collectief dat tegen de verlamming vecht betreft de Amsterdamse haven. Netbeheerder Liander heeft er het eerste flexibele groepscontract afgesloten, mogelijk gemaakt door nieuwe regels van toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM).Een landelijke primeur zelfs. De Energie Coöperatie Amsterdamse Haven (ECAH) meet het verbruik van de deelnemende bedrijven real-time. De bedrijven kunnen zo onderling het stroomgebruik goed op elkaar afstemmen.

Het is een creatieve oplossing voor een probleem waar veel regio’s in ons land mee kampen. Door de grote schaarste op het stroomnet kunnen veel bedrijven er geen nieuwe of grotere aansluiting krijgen. Bijvoorbeeld voor dat laadplein of dat dak met terugleverende zonnepanelen. Binnen een collectief kunnen de onderlinge variaties elkaar opheffen wat een betere benutting van de capaciteit inhoudt.

Het is de eerste, zeker niet de laatste. Liander geeft aan met nog zeven projecten bezig te zijn en ook buiten Liander om ontstaan projecten. Het is een voorbeeld van anders denken. Hoe verbeteren we binnen de grenzen van wat nu mogelijk is? Een inspirerende bril om eens door naar het eigen bedrijf te kijken?

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken
Recente Reacties