Lijkt het gras alleen maar groener bij de buren of is het daadwerkelijk groener? De blik op het spreekwoordelijke erf van de buren wordt nog wat aanlokkelijker als het eigen tuintje steeds slechter wordt. Soms is het meer een kwestie van perceptie en helpt het om eens te gaan kijken naar de eigen tuin vanaf het erf van de buren. Nee, we hebben het hier niet over tuintjes maar over de aftersalesmarkt.

Net als elke economische markt gelden er economische wetten, zoals vraag en aanbod en het resultaat daarvan: de prijs. Het is heel verleidelijk te kijken naar de markt vanuit het eigen perspectief. Binnen de erfkaders van de eigen tuin als het ware en niet vanuit die van de buren. Zo’n buurtuin is de aftersalesmarkt voor personenauto’s en daar is wat bijzonders aan de hand. In een woord, onrust.

De markt kantelt naar elektrische aandrijving maar per wanneer en in welk tempo wordt steeds lastiger te bepalen. Maar als het gebeurt zijn er componenten waar de vraag hard van zal dalen. Bovendien moet er ontwikkeld worden voor een markt die niet direct geld oplevert. Wie te lang wacht is te laat want de concurrentie zit niet stil. Kortom, onrust. Zeker als aandeelhouders de investeringen zien oplopen, de marges zien dalen en een onzeker toekomstbeeld de blauwe hemel van donkere wolken voorziet. Er is geld nodig om te kunnen investeren en te kunnen ontwikkelen. Aangezien de terugverdientijd complex is wordt er gekeken naar die spreekwoordelijke andere tuintjes.

Tijdens de afgelopen Automechanika hoorde ik dan ook her en der, op de stands en in de wandelgangen, dat leveranciers uit de personenwagensector het vizier richten op de bedrijfswagenwereld. Ja, ook daar is die elektrificatie als stip op de horizon gezet maar in welk tempo zien we die stip daadwerkelijk groter worden? Voor de grote partijen uit de personenwagenwereld die nog geen truckgamma bieden, of een beperkt gamma, is dat een aantrekkelijk uitzicht. Verruiming van de afzetmarkt biedt kansen, zo is de gedachte. Of de realiteit zo uitpakt? Soms lijkt het gras alleen maar groener.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
8 november 2024
Scania V8 als secundaire arbeidsvoorwaarde bij Engelen Events
8 november 2024
Castrol Vecton 5W-30 voor Ford Trucks
8 november 2024
Een nuttige check, ook als alles goed gaat
7 november 2024
Gebruikte onderdelen van Vos Truckparts: Duurzamer en goedkoper
6 november 2024
Bosch verbetert KTS truck-diagnosemodule
6 november 2024
BP verkoopt Nederlandse tankstations en laadhubs
Meest bekeken berichten
Recente reacties