Om aan de emissienormen te voldoen maken veel moderne dieselvoertuigen gebruik van AdBlue. Dit additief is ontwikkeld om de voor mens en milieu schadelijke uitstoot van stikstofoxiden (NOx) door dieselvoertuigen om te zetten in ongevaarlijke gassen. Hoewel AdBlue een betrouwbare en effectieve oplossing is, kunnen vrachtwagens soms te maken krijgen met AdBlue-problemen die van invloed zijn op de prestaties en naleving van de emissienormen. Hoe herken je AdBlue-problemen? En hoe los je ze op?

Partnercontent

Het systeem

AdBlue wordt toegepast in dieselvoertuigen met een Selective Catalytic Reduction katalysator, oftewel SCR. Tijdens het rijden wordt vanuit het AdBlue-tank een afgemeten dosis AdBlue naar het uitlaatsysteem geïnjecteerd. Dit wordt in de SCR-katalysator omgezet in ammoniak en een kleine hoeveelheid koolstofdioxide. De gevormde ammoniak reageert met de NOx in de uitlaatgassen, waarbij de ongevaarlijke stoffen stikstof en waterdamp ontstaan. Het AdBlue-systeem vereist een zorgvuldige dosering van AdBlue om ervoor te zorgen dat er voldoende ammoniak beschikbaar is om de NOx effectief te reduceren. Sensoren monitoren voortdurend de AdBlue-niveaus en de kwaliteit van het systeem om ervoor te zorgen dat het correct functioneert. Indien nodig, worden waarschuwingen geactiveerd en kan de vrachtwagen mogelijk vermogensbeperkingen ondervinden als er problemen zijn met het AdBlue-systeem.

Diagnosestellen

Het herkennen van AdBlue-problemen bij vrachtwagens vereist aandacht voor verschillende symptomen. Zo kan een laag AdBlue-niveau leiden tot storingen in het SCR-systeem. Lekkages in het AdBlue-systeem, zoals beschadigde slangen, afdichtingen of tanks, resulteren in een verlies van AdBlue en verminderde systeemprestaties. Om complexere AdBlue-problemen op te sporen en op te lossen, is een geavanceerd diagnoseapparaat onmisbaar. Specifieke foutcodes kunnen informatie geven over de aard van het probleem. In sommige gevallen kunnen verontreinigingen of afzettingen in de AdBlue-componenten, zoals injectoren en sensoren, problemen veroorzaken.

Verstopte AdBlue/DEF module

Regelmatig komt het voor dat een AdBlue/DEF module verstopt raakt doordat de AdBlue gaat kristalliseren in de module en/of leidingen. Redenen hiervan kunnen zeer lage temperaturen (meestal onder -11°C), verontreinigingen, onzuiverheden of verouderde AdBlue zijn. Het kristalliseren, ook wel Diesel Exhaust Fluid of DEF genoemd, heeft als gevolg dat er te weinig of zelfs geen AdBlue wordt ingespoten. Wat kan leiden tot prestatieproblemen en het niet naleven van de emissienormen.

Met behulp van de Adblue/DEF Module Cleaning Kit van Jaltest, pak je de gekristalliseerde AdBlue/DEF-resten in de doseermodule, de injectorleiding en de injector snel en effectief aan. Zonder het systeem te demonteren. Het hogedrukspoelsysteem maakt gebruik van warm gedistilleerd water. Het systeem wordt op verschillende punten in het circuit van het Adblue-systeem aangesloten, waarbij met de Jaltest diagnoseapparatuur de bijbehorende acties om het systeem te activeren worden uitgevoerd. Gekristalliseerde resten worden zo eenvoudig weggespoeld. Deze cleaning kit kan worden gebruikt voor de volgende systemen:

  1. NOx-systeem (MAN TGL, TGM, TGS,
    TGX en Euro 6-bussen met AdBlue/
    DEF Emitec-systeem): Dit systeem wordt gebruikt in voertuigen van het merk MAN, inclusief de modellen TGL, TGM, TGS en TGX.
  2. Adblue/DEF Emitec-systeem
    (Cummins-motor): Dit systeem
    wordt gebruikt in voertuigen met Cummins-dieselmotoren.
  3. Albonair AdBlue/DEF-systeem (VOLVO, RENAULT UD Trucks en andere Euro 6-voertuigen): Dit systeem wordt gebruikt in Euro 6-voertuigen van merken zoals VOLVO, RENAULT UD Trucks en mogelijk andere fabrikanten.

Met de juiste informatie, kennis en (diagnose)apparatuur, kan elke storing worden opgelost. Wanneer voertuigtechnici bij complexe storingen even vastlopen, dan staat het supportteam van CLEVER DiagnostiX paraat met passend advies, hulp en eventuele extra technische informatie. Zo zijn problemen snel en efficiënt opgelost in eigen werkplaats en is het voertuig weer snel en schoon op weg! Samen naar de juiste oplossing op elk diagnosevraagstuk.

Ook kiezen voor de juiste apparatuur en ondersteuning? Ontdek het op www.aa-equipment.nl

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
19 maart 2025
Fieten Olie is fan van Volvo
19 maart 2025
Miljoenste vrachtwagen uit Renault-fabriek Bourg-en-Bresse
18 maart 2025
Trailers Schmitz Cargobull duurder
18 maart 2025
Continental vertrouwt op AI bij ontwikkeling
17 maart 2025
Meer duidelijkheid over zero-emissiezones
17 maart 2025
Milence opent eerste elektrische corridor
Meest bekeken berichten
Recente reacties