De naam is nieuw, maar achter de naam zit een fabrikant met meer dan 100 jaar kennis en ervaring op het gebied van truck- en busbanden. In het Turkse Istanbul werd het startschot gegeven voor een grootse campagne, die Prometeon banden tot de eerste keuze van fleetowners moet maken.

De naam Prometeon zal u misschien niet direct iets zeggen. De naam Pirelli des te meer. Prometeon Tyre Group is in 2017 opgericht als spin-off van de industrietak van Pirelli Tyre, zonder er zelf aandelen in te hebben. De Group heeft sindsdien een onafhankelijk pad bewandeld waarbij ze zelfstandig producten ontwikkelt, produceert en op de markt brengt. De Prometeon Tyre Group is daarmee de enige bandenfabrikant die zich volledig richt op ‘commerciële’ banden, dus banden voor vrachtwagens en bussen en voor de landbouw- en OTR-sectoren. Prometeon heeft naast Pirelli ook de bandenmerken Eracle, Tegrys, Formula, Pharos en Anteo onder haar hoede. De Groep heeft vier productiefaciliteiten, waarvan twee in Brazilië, een in Egypte en een in het Turkse Izmit, zo’n 100 km ten oosten van Istanbul. Prometeon heeft vier Research & Development-faciliteiten. Er werken ongeveer achtduizend mensen bij Prometeon, dat aanwezig is op alle vijf de continenten.

Sinds 2017 staat de naam Prometeon dus al trots op de gevels van de diverse fabrieken, maar nog niet op de wangen van de banden. Daarvoor wilde Prometeon gasgeven op het gebied van onderzoek en ontwikkeling en de kwaliteit van product en productie versterken. Dat leidde twee jaar geleden al tot de introductie van het Serie-02-bandengamma, in eerste instantie nog onder de naam Pirelli en met de toevoeging van het label Prometeon-engineered. Maar dat gaat nu veranderen. Op de wangen van de banden, die ten behoeve van de Europese en de Turkse markt nu uit de fabriek in Izmit rollen, staat voortaan naam Prometeon vermeld. Deze naam is geïnspireerd door de Griekse mythologie. De god Promethuis zou vuur aan de mensheid hebben gegeven in de vorm van technologie, kennis en beschaving. Hij staat dus voor technologische ontwikkeling. Dat past bij dit bandenmerk en zeker voor de fabriek in Izmit. Deze fabriek is in 1960 opgericht, heeft tweeduizend werknemers en heeft een productiecapaciteit van ongeveer 1,85 miljoen banden per jaar. Meer dan de helft van de productie wordt geëxporteerd naar 87 landen, voornamelijk in Europa. De afgelopen zeven jaar heeft Prometeon meer dan 185 miljoen euro geïnvesteerd in de fabriek in Izmit.

Prometeon is de officiële bandenleverancier voor het Brazilaanse truckracekampioen­schap (Copa Truck, foto rechts).

De lancering in Turkije markeert het debuut van Prometeon als productmerk in Europa en Turkije en zet de expansie voort, die begon met de productie en distributie van Serie 02-banden in Egypte, voor de Afrikaanse markt en de markt van het Midden-Oosten. De overgang naar het nieuwe productmerk zal geleidelijk gebeuren in zowel Europa als Turkije. De lancering werd gevierd met een uitbundig evenement, dat werd bijgewoond door meer dan 400 gasten, waaronder klanten en journalisten uit heel Europa. Natuurlijk was ook Aftersales Truck daarbij, want de mogelijkheid om een bandenfabriek van binnen te zien is zeldzaam. In dit geval is het net zo indrukwekkend als zeldzaam. Dat begint al met het mixen en kneden van de compounds, wat volledig automatisch gebeurt. Hetzelfde geldt voor de productie van de karkassen. In een hal staan eindeloze rijen met hele dunne staaldraad, waarvan automatisch karkaskoorden worden gewonden, die vervolgens eveneens automatisch tot een karkaslaag worden verwerkt. Vervolgens worden de banden door robots opgebouwd en verdwijnen ze naar een hal, waar ze in mallen worden gevulkaniseerd. Ook hier zie je nauwelijks mensen rondlopen, want bijna alles wordt door machines gedaan. Dat garandeert een constante productiekwaliteit. Dat thema zet zich voort in de researchafdeling, waar banden op grote rollen tienduizenden kilometers maken, bewaakt en geanalyseerd door computers. Zo kunnen wijzigingen in een bandstructuur snel en reproduceerbaar worden getest.

Duurzaamheid

Jaarlijks investeert Prometeon drie procent van haar omzet in research en ontwikkeling. Daarbij zet het bedrijf zich in om de milieu-impact van zijn activiteiten te verminderen door te investeren in efficiëntere productieprocessen en zich te richten op de productie van groenere banden. Prometeon is geassocieerd met het Global Compact van de Verenigde Naties en is stichtend lid van de Global Compact Network Foundation in Italië, het VN-programma dat de waarden van duurzaamheid promoot door middel van acties, beleid, bedrijfspraktijken en tastbaar en langdurig gedrag. In 2023 heeft de Groep haar duurzaamheidsplan opgesteld op basis van de tien principes van het Global Compact van de VN en gericht op de zeventien Sustainable Development Goals (SDG’s). De door het bedrijf gedefinieerde routekaart omvat de toetreding tot het SBT-initiatief, dat het bedrijf verplicht om in 2040 koolstofneutraal te zijn, 10 jaar eerder dan de vereiste van de Corporate Net-Zero-norm. De productieprocessen in de fabriek in Izmit voldoen aan de criteria voor energie-efficiëntie om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. De Turkse fabriek heeft met name het energiecertificaat ISO 50001 behaald, alsmede het ISCC Plus-certificaat van de organisatie International Sustainability and Carbon Certification (ISCC). Met ISCC Plus certificeert Prometeon dat de materialen die het gebruikt afkomstig zijn van bio-gebaseerde, bio-circulaire en circulaire bronnen.

De Europese lijn biedt volgens Prometeon een optimale balans tussen kilometrage, levensduur en duurzaamheid, bedoeld voor veeleisende fleetowners.

Om klanten voor je te winnen heb je tegenwoordig niet meer genoeg aan een band van topkwaliteit: de klant wil ook service en ondersteuning: “De lancering van de Serie 02 met het merk Prometeon markeert het begin van een nieuwe fase in de geschiedenis van ons bedrijf. Dit evenement is een cruciale mijlpaal op weg naar de lancering van ons merk. In de komende jaren zal de Prometeon Groep aanzienlijke investeringen doen, zowel op industrieel als commercieel vlak, met een duidelijk doel: producten en diensten aanbieden die steeds beter beantwoorden aan de behoeften van de klant, volgens een volwaardige ‘business partnership’-benadering gebaseerd op wederzijds vertrouwen en respect”, stelt Roberto Righi, CEO van de Prometeon Tyre Group. Dat uit zich onder meer in het nieuwe Superfleet-project. Dat project kent vier speerpunten. De eerste is een Tyre Hub voor smart tyre management. Sensoren in de band regisseren temperatuur en druk, een gps-sensor registreert de kilometrage. Dit geeft een snellere en meer volledige inspectie van de vloot. De volgende is een zogenaamde Care Hub, waarin oplossingen voor onderhoud en assistentie worden aangedragen, met een pechhulp die 365 dagen per jaar bereikbaar is, onafhankelijk van het type van de breakdown. Een efficiëntie hub biedt digitale oplossingen voor een naadloze fleet-administratie. Dan is er nog een empowering hub waarmee de gehele fleet-prestatie naar een hoger niveau kan worden getild.

Sponsoring

Het is nogal wat om een oude, vertrouwde naam aan de dijk te zetten en een nieuwe start te maken met een nieuwe naam. Promoteon zet dan ook breed in op sponsoring. Het is onder andere shirtsponsor van voetbalclubs Parma en Al Ahly Sporting club, het is een van de sponsors van het World Superbike kampioenschap, daarin sponsor van het Pata Prometeon Yamaha team en coureurs Andrea Iannone en Toprak Razgatlioglu. Ook is Prometeon de officiële bandenleverancier voor het Brazilaanse truckracekampioenschap (Copa Truck). Daarnaast ontwikkelde het rallybanden voor Team ItalTrans, dat aan de Dakar 2024 deelnam. Dankzij de goede prestaties van de Prometeon-banden tijdens afgelopen Dakar, heeft de winnaar, Martin Macik, volgend jaar ook Prometeon-banden onder zijn truck. Genodigden mochten daar even aan proeven: ze konden ofwel op het circuit met professionele coureurs en trucks op Serie 02-banden meerijden of met Martin Macik en Claudio Bellina in een Dakar-truck het terrein in, uiteraard ook op Prometeon S02 Pista. Dat laatste deed ik en Martin Macik hield het gaspedaal onderin. Wat gaat dat hard, en wat krijgt zo’n band een klappen te verduren! Dat het allemaal heel blijft is een wonder!

Roberto Righi, CEO van
de Prometeon Tyre Group.

Prometeon presenteerde in Istanbul niet alleen haar nieuwe naam, maar lanceerde tegelijkertijd nieuwe banden voor regionale toepassingen in Europa en Turkije: de Prometeon R02 Proway-lijn en PromoteonR02 Proway M1-lijn. Om beter tegemoet te komen aan de behoeften van de klant en op basis van ervaring op verschillende markten, werden specifieke producten ontwikkeld voor verschillende gebruiksomstandigheden. De R02 Proway M1-lijn is speciaal ontwikkeld voor de Turkse markt, waar de temperatuur en gebruiksomstandigheden bijzonder belastend zijn voor banden en het gebruik van verbeterde rubbersamenstellingen en versterkte structuren vereisen. De Europese lijn biedt daarentegen volgens Prometeon een optimale balans tussen kilometrage, levensduur en duurzaamheid, bedoeld voor veeleisende fleetowners, die hun bedrijfskosten willen optimaliseren. De banden zijn gebaseerd op de Serie 02-lijn die in 2022 werd gelanceerd, en is het resultaat van een intensief onderzoeks- en ontwikkelingsprogramma waarbij meer dan zesduizend banden werden getest en meer dan 200 miljoen kilometers werden afgelegd, in alle weers- en wegomstandigheden. Dit programma profiteerde ook van de voortdurende feedback van de partners van de Groep op de Serie 02-lijn die al op de markt is. De R02 Proway biedt tien procent meer kilometers, twintig procent meer duurzaamheid en tien procent gelijkmatigere slijtage. Bovendien, in vergelijking met de voorgaande Serie 01 biedt de Serie 02 vijftien procent meer robuustheid, twintig procent meer duurzaamheid en twintig procent meer retread-mogelijkheden. De nieuwe productlijn is verkrijgbaar in de maten R02 315/70 R22,5, R02 315/80 R22,5 en R02 295/80 R22,5. De R02 is vanaf oktober beschikbaar in Europa en Turkije.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
6 februari 2025
Ondernemersvertrouwen daalt weer in 2025
6 februari 2025
DB Schenker ontvangt eerste tien MAN eTGX trekkers
5 februari 2025
Renate de Walle nieuwe director Volvo Group Truck Center
5 februari 2025
Dollevoet kiest Mercedes-Benz vanwege lage downtime
5 februari 2025
Heemskerk fresh & easy gaat voor zuinig met Volvo
4 februari 2025
Hybride Scania vuilniswagens ‘beste van twee werelden’
Meest bekeken berichten
Recente reacties