Vlastuin Truckopbouw uit Renswoude geniet bekendheid onder het chauffeursgilde. Het bedrijf bouwt ‘stoere neuzen’ of ‘torpedo’s op voornamelijk Scania’s. Maar kijk, nu is er ineens een Volvo.

Vanwege de cabineregels is het in Europa niet toegestaan om met een te lange trekker of truck te rijden. Maar Hendrik Vlastuin bedacht dat wanneer je de cabine naar achteren zet en wanneer je het langste chassis bestelt dat de fabrikant kan leveren, je nog met een aantal trailer-typen mag rijden en dat je in landen met soepeler lengtematen zoals in Scandinavië, geen probleem hebt. De voorbumper, de voorgrille en de opstappen blijven ongewijzigd. Zijn formule werkt, want in de afgelopen acht jaar bouwde Vlastuin al 42 Scania’s om. Zes daarvan rijden er in Nederland. Een deel daarvan wordt meest als showtruck gebruikt en niet ingezet voor commerciële doeleinden.

Niet alleen de motorkap moest nieuw ontworpen worden, maar ook de zijkanten.

Met name chauffeurs zijn gecharmeerd want, zoals Jeremy Clarkson ooit zei: je hebt twee soorten chauffeurs: zij die een Scania hebben en zij die er eentje willen. Medewerkers van Scania verzekerden ondergetekende dat het filmpje met deze quote lange tijd in de lobby van het hoofdgebouw van Scania in Södertälje vertoond werd. Maar in de aanloop naar het 20-jarig jubileum besefte Vlastuin dat dat een ideaal moment zou zijn om met iets totaal nieuws te komen. Zo werd vorig jaar in het diepste geheim begonnen met het opbouwen van een nieuwe Volvo. Daarbij kwam Vlastuin de nodige problemen tegen: De motorkap moest nieuw ontworpen worden, maar ook de zijkanten. Daarbij moest de motor wel voldoende lucht kunnen aantrekken om goed te blijven functioneren en moest de motor ook niet te warm lopen. De nieuwe plaatwerkdelen kwamen er. Aan de achterkant het chassis dichtbouwen is niet te moeilijk, maar staande uitlaten aansluiten en ook daar plaatwerk bouwen om het geheel een degelijke uitstraling te geven, was natuurlijk wel een opgaaf voor het bedrijf.

Medio mei onthuld

Medio mei kon echter het doek er vanaf. Toen werd ook bekend dat deze eerste Volvo VT5 is gekocht door een Schotse klant en dat de nummers twee en drie ook al verkocht zijn. Dit eerste model heeft een conventionele sleepas. Kort voor de onthulling leverde Vlastuin nog een Scania af aan het Apeldoornse bedrijf Krommenhoek, die beschikt over een hefbare en aangedreven sleepas. Ook voor die techniek deinst Vlastuin niet terug. Het interieur laat Vlastuin verder ongemoeid. In ons land zijn tal van specialisten die zich daar weer mee bezig houden.

Foto boven: De eerste Volvo VT5 is gekocht door een Schotse klant en de nummers twee en drie zijn ook al verkocht.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
8 november 2024
Scania V8 als secundaire arbeidsvoorwaarde bij Engelen Events
8 november 2024
Castrol Vecton 5W-30 voor Ford Trucks
8 november 2024
Een nuttige check, ook als alles goed gaat
7 november 2024
Gebruikte onderdelen van Vos Truckparts: Duurzamer en goedkoper
6 november 2024
Bosch verbetert KTS truck-diagnosemodule
6 november 2024
BP verkoopt Nederlandse tankstations en laadhubs
Meest bekeken berichten
Recente reacties