Voor het eerst staat een Hyundai Xcient fuelcell op Nederlands kenteken. Bouwmaterialenhandig BMN uit Groningen schafte deze bijzondere waterstofvrachtwagen aan. Het bedrijf gelooft dat alleen elektrische vrachtwagens niet voldoende zijn.
De Hyundai Xcient fuelcall kwam er dankzij de inspanningen van Hyundai-dealer Groenewold en Dijkhuizen en een subsidie van de Provincie Groningen. De exoot kan met 31 kilo waterstof zo’n 400 kilometer rijden. Hij is volledig uitstootvrij: in de fuel cell wordt de waterstof omgezet in elektriciteit. Feitelijk is het dus een elektrische vrachtwagen. Het bedrijf investeert ook in batterij-elektrische vrachtwagens, maar kijkt graag verder. “Alleen elektrisch is niet genoeg”, zegt regiomanager Jakob Klooster van BMN. “Kijk alleen maar naar het elektriciteitsnetwerk, er is onvoldoende capaciteit.”
De 6,75 meter lange laadbak is voorzien van een schuifzeilenopbouw van De Poel Carrosseriebouw. Deze opbouw had nog wat voeten in de aarde, omdat de waterstoftanks achter de cabine extra beschermd moesten worden. Daarom is de schuifzeilenopbouw direct verbonden met de constructie van de tanks. Het laadvermogen is zo’n 13.000 kilo. De Hyundai is vaak onderweg met een meeneemheftruck achterop.
Tanken met de Hyundai is eenvoudig maar prijzig. Waterstof kost op dit moment zo’n 20 Euro per kilo. “Deze kosten zijn hoog, maar we hebben deze truck niet gekocht voor zijn gunstige TCO”, aldus transportmanagers Wilko Bakker en Lars Streur. “We willen verduurzamen, dat zien we als een verantwoordelijkheid. We kunnen met deze truck in de regio Groningen en ook daarbuiten komen op plaatsen, in binnensteden, waar anderen niet kunnen komen. Wij hebben de schoonste, meest efficiënte vrachtauto.”