Een vrachtwagen met neus, met name de Scania torpedo, spreekt nog steeds tot de verbinding, ook al maken de Europese truckfabrikanten ze al twintig jaar niet meer. De aandacht voor dit type vrachtwagen neemt echter toe.

Vlastuin heeft ondertussen al een heleboel frontstuurvrachtwagens voorzien van een grote motorkap. Niet alleen Scania’s, maar ook Volvo’s kunnen van een fraaie neus voorzien worden. Deze is in eigen beheer ontworpen en gebouwd. Nu betreedt echter een nieuwe speler het veld: het Noorse Tuft Custom Service. Bij FKM in Rijnsburg is men gestart met het ombouwen van de eerste Scania’s.

De neus van Tuft is meer gestroomlijnder en minder massief dan die van Vlastuin. Hij doet meer denken aan de Scania T143 uit de jaren ‘90. FKM in Rijnsburg verwacht dan ook dat er vraag naar is. Ook omdat de orderboeken bij Vlastuin erg vol zitten. FKM-eigenaar Monder van der Ploeg had al contact met de familie Tuft in Noorwegen vanwege het ombouwen van uitlaten. De stap om in Nederland vrachtwagens om te bouwen tot torpedo-modellen was dan ook snel gezet.

Vrachtwagens met neus zijn nog altijd onverminderd populair. Lengtebeperkingen en efficiëntieslagen luidden het einde in voor dit type truck in serieproductie, maar in de harten van veel chauffeurs leeft de liefde voort. De Scania torpedo blijft het boegbeeld hiervan. Met de verruiming van de lengtebeperkingen voor een betere aerodynamica is er in de toekomst wellicht weer aandacht voor vrachtwagens met een stoere neus.

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken
Recente Reacties