Met een laatste order van het Amerikaanse leger voor 557 diepladers heeft trailerbouwbedrijf Broshuis uit Kampen voor zeker zes jaar werk.

Dat vertelt directeur-eigenaar Pieter-Bas Broshuis in een interview met Het Financieele Dagblad (FD). De laatste order is de derde die het Amerikaanse leger bij Broshuis plaatst. Hij volgt op de orders uit 2019 en 2022 voor respectievelijk 170 en 466 trailers voor het vervoer van zwaar materieel.

Voor de bouw van de trailers moet Broshuis zowel voldoen aan Europese als aan Amerikaanse regelgeving voor wegverkeer. “Trailers lijken allemaal op elkaar, maar de regels lopen heel erg uiteen”, zegt Broshuis in het FD.

Compact

Dat het Amerikaanse leger bij het bedrijf uit Kampen is uitgekomen dankt Broshuis volgens de krant aan een Britse legerofficier die zich zes jaar geleden tegenover een Amerikaanse collega zeer positief had uitgelaten over een aflevering van Broshuis aan het VK. Broshuis bouwt voor de Amerikanen een compacte trailer met ‘slechts’ zes assen die een Amerikaanse Abrams tank van 80 ton kan vervoeren, terwijl je een gedrocht met twaalf assen krijgt als je de Amerikaanse specificaties zou hanteren voor Europa. Probleem daarbij is dat in Amerika een trailer met maximaal acht assen is toegestaan.

Zes assen

“We hebben een ontwerp gemaakt dat gebaseerd is op een achtassige trailer. Dus je krijgt eerst de nek, het voorste deel dat op een vrachtwagen rust, vervolgens twee assen, dan krijg je een diepbed, waar de tank op rust, en dan krijg je vier assen. Dus in plaats van acht assen, maakten we een zes-assige trailer met diepbed”, zegt Broshuis in het FD.

Een dergelijke compacte trailer scheelt in de trainingen voor de chauffeurs, maar is ook voordeliger in het onderhoud en de onderdelenlogistiek.

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken
Recente Reacties