Na de eerste registratie van een voertuig kan er een hoop gebeuren, van export tot total-loss. We leggen bouwjaar 2019 onder de loep om te zien wat er anno eind 2024 nog resteert.

Voor onze analyse leunen we op de data van leverancier RDC die ons een totaal voorspiegelt van vijftienduizend vrachtwagens en bussen. Met 4575 stuks steekt DAF met kop en schouders boven de nummers twee en drie uit. Scania zit nipt onder de drieduizend, Volvo zit er driehonderd stuks achter. Mercedes, de nummer vier staat boven de tweeduizend, bijna het dubbele van het aantal MAN’s. Iveco en Renault, de overige twee van de grote zeven, zijn goed voor respectievelijk 424 en 284 kentekens.

AST | 10122024 | BRON: RDC

Ook bij de modellen is het DAF die het hoogste plekje weet te bezetten. De XF is goed voor 2646 stuks, duizend meer dan Volvo met de FH. Scania’s R-serie is goed voor 1300 stuks, terwijl de Actros van Mercedes een ruime duizend stuks noteert. De nummers vijf tot en met tien zitten verhoudingsgewijs dicht bij elkaar, binnen een bandbreedte van 450 stuks.

Eigenaren

Zeventig procent van de genoemde 2019-kentekens is in handen van vlooteigenaren. Tel daar nog tien procent klein zakelijk bij op en zes procent ‘eigen rijders’ dan blijft er nog zo’n vijf procent over voor lease en nog zoiets voor de registraties op naam van de eigen sector. De huurvloot zit onder de vier procent.
Van de 131 LNG-voertuigen die bouwjaar 2019 anno eind 2024 nog telt kunnen we vertellen dat Scania en Volvo het hoogste treetje op het podium delen. Beide zijn goed voor vijftig stuks ieder. Op modelniveau zien we wel verschil, want Volvo is met de FH koploper. Met 42 stuks steekt deze ver voor de 18 G-series en 16 R-series van Scania. Iveco heeft 31 Stralissen in het genoemde actieve park, goed voor een tweede plek als het gaat om LNG-modellen uit bouwjaar 2019.

Bij het bouwjaar 2019 is de elektrische aandrijving nog vooral voorbehouden aan de bussen. Koploper is er VDL met ruim 250 stuks, waarvan 223 Citeas. Met 98 kentekens is Ebusco de nummer twee. Ook bij het hybridesegment zijn het vooral bussen. Zo zien we honderd Mercedessen Citaro en 32 Citeas van VDL.

Foto boven: De XF uit 2019 is anno 2024 nog goed voor 2646 stuks in het Nederlandse park
Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
21 januari 2025
Volvo FH voor grondzuigmachine Wilting
21 januari 2025
MAN stelt dataset van autonome vrachtwagens beschikbaar
20 januari 2025
Elektrische Volvo’s voor afvalinzameling
20 januari 2025
Predicaat hofleverancier Millenaar & Van Schaik
17 januari 2025
Hulp bij de nieuwe machineverordening
17 januari 2025
Renewi bestelt 190 DAF trucks
Meest bekeken berichten
Recente reacties