Vandaag op de Dag van de Chauffeur zetten veel Nederlandse bedrijven chauffeurs in zonnetje. Dat is hard nodig, zo blijkt uit onderzoek van transportorganisatie IRU, anders kunnen we het chauffeurstekort niet oplossen.
Wereldwijd is een enorm tekort aan vrachtwagenchauffeurs. In Europa alleen is een tekort aan een half miljoen chauffeurs. Zo’n 12% van de vacatures blijft onvervuld. Vanwege de vergrijzing zal dit tekort alleen nog maar toenemen, zo verwachten transportondernemers. Transportorganisatie IRU deed samen met chauffeursplatform Truckfly onderzoek naar de tevredenheid van chauffeurs, om zo te kunnen bepalen hoe het vak weer aantrekkelijk te maken is.
In het onderzoek gaven chauffeurs aan relatief tevreden te zijn over hun eigen baan, maar ze raden anderen niet aan om hetzelfde beroep te kiezen. Opvallend genoeg zijn jonge en vrouwelijke chauffeurs het meest positief. Dit is echter maar een relatief kleine groep: in Europa is slechts 4% van de chauffeurs vrouw. Eveneens 4% van de chauffeurs is jonger dan 25 jaar. Oudere, mannelijke chauffeurs zijn vaker negatief over het beroep van chauffeur.
Omgang met chauffeurs
Gevraagd naar de redenen van ontevredenheid werden vooral het tekort aan goede parkeerplaatsen en de algemene omgang met chauffeurs genoemd. Negen van de tien chauffeurs ziet het tekort aan veilige parkeerplaatsen met goede voorzieningen als grootste probleem. Ook de manier waarop chauffeurs behandeld worden bij laad- en losadressen en het algemene imago van het chauffeursvak worden als probleem gezien. Het salaris en de lange werkdagen worden minder vaak als oorzaken genoemd.
De oplossingen voor het aantrekken van nieuwe chauffeurs blijken dan ook duidelijk uit het onderzoek van IRU en Truckfly. Volgens 91% van de ondervraagden zijn er betere parkeerplaatsen nodig en moet iedereen beter met chauffeurs omgaan. Dit zou het chauffeurstekort oplossen. Eigenlijk willen chauffeurs gewoon als mens behandeld worden. Een vriendelijke groet en een schoon toilet als het nodig is. Vandaag, op de Dag van de Chauffeur, zetten bedrijven chauffeurs in het zonnetje. Misschien moeten ze dat altijd doen, want zonder chauffeurs komen we nergens.