Werkplaatsen en autofabrikanten hebben één ding gemeen: ze zijn afhankelijk van onderdelen om die te kunnen monteren. Die onderdelen hebben in de vorm van grondstof of halffabrikaat vaak al een flinke afstand over de aardkloot afgelegd. De geopolitieke instabiliteit van het moment zorgt voor wereldwijde onrust, maar het transport merkt de gevolgen op verschillende niveaus.
Allereerst is er natuurlijk de kerntaak ‘vervoeren’. Een eventuele recessie raakt een vroegcyclische sector zoals transport snel. Daar wil ik het echter niet over hebben. Dat energieprijzen en personeelskosten in het huidige klimaat torenhoog zijn helpt de ondernemingslust evenmin. Die energieprijzen in de vorm van de diesel aan de pomp gaan naar verwachting nog een duw omhoog krijgen als het kwartje per liter erbij komt om uiteindelijk zelfs twee kwartjes hoger te worden. Geen transportondernemer gaat die zelf incasseren, dat gaat de klant doen en daarmee diens klant, de eindconsument. Diens portemonnee is eindig, net als die van de transporteur, en dus worden keuzes gemaakt. Bezuinigd. De economie remt hierdoor verder af.
Het bestaand wagenpark moet wel blijven rijden en de werkplaatsen weten dat als geen ander te realiseren. Met dank aan die onderdelen die van heinde en verre komen. Afgelopen jaren hebben we grote concentratie gezien op het niveau van de onderdelenfabrikanten; het werden er minder en ze werden groter. Dat moet ook want op dat niveau zijn enorme investeringen nodig om alle trends die de sectoren raken, het hoofd te bieden.
Denk aan de energietransitie en de kanteling van de bestaande verdienmodellen die daarmee gepaard gaat. Hoe krijgen de onderdelenfabrikanten die te plegen investeringen ooit weer terugbetaald? Dat er nieuwe handelsbelemmeringen over en weer gaan, geeft weer een extra dimensie aan de grote uitdagingen die de onderdelenfabrikanten hebben, zowel aan de OE-kant als aan de aftermarketkant. Al met al een perfecte storm. Als werkplaats kun je niet veel anders dan meebuigen zoals het riet in de wind bij de waterkant. Onderaan in de keten is de invloed omhoog, terug de keten in, beperkt tot de orderkeuzes die gemaakt worden. Stemmen met de portemonnee als het ware. Alleen lost dat het probleem van die fabrikanten niet op en daar begint het.