Transport in Nood waarschuwt transporteurs dat een kleine barst in de voorruit van een vrachtwagen grote gevolgen kan hebben in Duitsland. Controleurs laten de vrachtwagen bij ruitschade niet doorrijden, met alle gevolgen van dien.
Transport in Nood staat transporteurs bij als zij boetes krijgen in het buitenland. Zij hebben daarom een goed inzicht in de onderwerpen waar veel op gecontroleerd wordt. De laatste maanden krijgt Transport in Nood veel meldingen van chauffeurs die beboet worden vanwege een barst of beschadiging in de voorruit. Hoewel deze volgens Nederlandse regels toelaatbaar is, denken Duitse controleurs daar anders over.
In Nederland is een scheur in de voorruit geen probleem zolang deze buiten het zicht van de chauffeur zit. Verscheidene vrachtwagens zijn in Duitsland echter aan de kant gezet vanwege deze ruitschade. Ze mochten hun reis niet voortzetten. Chauffeurs moesten de ruit bij een bedrijf in de omgeving laten vervangen, of afgesleept worden. Eén transporteur zag zijn vrachtwagen drie dagen stilstaan omdat de ruit bij een lokaal bedrijf niet op voorraad bleek.
Directeur Antonio Oliveira raadt chauffeurs aan om direct een foto te maken en details op te schrijven als schade aan een ruit ontstaat. Het is immers niet altijd mogelijk direct een ruit te vervangen. Als de chauffeur kan bewijzen dat de ruitschade pas net is ontstaan en hij op weg is naar de thuisbasis, dan kunnen controleurs de chauffeur laten gaan. Volgens Oliveira hebben controleurs in Duitsland specifiek opdracht gekregen te controleren op ruitschade. Hij stelt dat elke paar maanden een nieuw onderwerp volle aandacht krijgt.