Laat er geen misverstand over bestaan: verhuur van bedrijfsvoertuigen is waar het bij ATL Renting BV om draait. Maar toch verrees er aan de Vaccaweg 1 in Oud Gastel een werkplaats om ‘U’ tegen te zeggen.

Partnercontent

Het van oorsprong Belgische ATL Renting maakte na 10 succesvolle jaren in België de oversteek naar Nederland. “We begonnen hier letterlijk met nul klanten en een handjevol trailers aan de Kuisel in Roosendaal, pal naast de A17 op een klein stukje terrein. En 17 jaar later beschikken we over een vloot van ruim 2500 eenheden en hebben we de afgelopen jaren meer dan 10.000 eenheden op de Nederlandse wegen kunnen zetten”, schetst operationeel manager Rob Metten, vanaf het eerste uur betrokken bij de Nederlandse activiteiten samen met Dennis Diepenhorst. In die jaren nog zetelend in een klein kantoortje en werkplaatsje met ruimte voor een halve trailer kon hij het niet voor mogelijk houden hoe het Nederlandse hoofdkwartier er anno 2024 bij zou staan.

Tussen de twee putten is een manshoge kelder geplaatst waar ook de haspels een plek kregen zodat deze niet in de put zelf hoeven te hangen. Putkrikken en een olielekbak maken de put zelf verder af.

Onderhoud in eigen beheer is in principe niets nieuws voor ATL Renting. “Met het openen van deze eigentijdse merkonafhankelijke werkplaats onder het beheer van A.T.T.S. Nederland b.v. kunnen we naast onze eigen vloot tevens onze klanten een extra dienst aanleveren waar grote vraag naar was. Met werkplaatsen in Tessenderlo, Antwerpen Haven en nu ook in Oud Gastel kunnen we onze klanten echt iets extra’s bieden. In Nederland hebben we al de RDW-erkenning om zowel getrokken als trekkend materieel te keuren en dat zal in België snel gaan volgen. We hebben zelfs de mogelijkheid om tacho’s te ijken.

Bedrijfszekerheid telt

In Oud Gastel zien we daarom in de werkplaats zes werkbanen, waarvan vier gewone en één met richtbank, en ook twee banen incl. putten met tussengelegen kelder die voorzien is van de juiste smeeroliën, diverse lucht- en andere gereedschappen. Daarnaast is nog een aparte afgesloten apk-keurstraat wat ook de mogelijkheid biedt om ADR-keuringen uit te voeren. De keurstraat is uiteraard voorzien van een remmentestliftbank, spelingdetector en deeltjesteller. “Na verschillende partijen over de vloer te hebben gehad en goed advies te hebben ingewonnen zei ons gevoel dat VL Test Systems voor ons de juiste partner was, ook voor A.T.T.S in België. Het feit dat het ook een bedrijf uit de regio was gaf voor ons de doorslag vanwege serviceverlening bij eventuele storingen. Bedrijfszekerheid is cruciaal met dit soort meetmiddelen in een continu draaiende sector.”

De apk-straat laat niets te wensen over.

De werkplaats telt momenteel acht monteurs, waarvan er twee keurmeester/eerste monteur zijn. “We zijn steeds op zoek naar goede monteurs die willen leren en hier ook de kans voor krijgen’”, voegt Dennis Diepenhorst toe. “Met een vloot bestaande uit trekkers, huiven, kasten, koelers, WalkingFloor en alle type containerchassis moeten het wel alleskunners zijn.” De huidige mix van monteurs vult elkaar goed aan en is divers in opbouw, ook wat betreft de leeftijd. We hebben collega’s van alle leeftijden en dus ervaringen. Zelfs nog onze eerste monteur is nog aan boord en mag nu richting zijn welverdiende pensioen gaan. Dat zegt iets over de werksfeer in het team: er is amper verloop en dat geldt ook voor de collega’s op kantoor. Natuurlijk zouden we door willen groeien naar tien monteurs, maar willen naast het behouden van onze kwaliteit ook dat de teamdynamiek en onderlinge sfeer top blijft.”

Rob Metten vult aan: “Via het Da Vinci College hebben we nu een stagiair waar we erg tevreden over zijn en die we kunnen vormen naar een goede monteur. We zijn echt niet het eerste bedrijf die dit doet, maar het geeft aan dat onze deuren openstaan voor een ieder die wil.” Investeren in de nieuwe generatie is de toekomst. Dat het team er met de verhuizing naar Oud Gastel er flink op vooruit zou gaan, mag voor zich spreken. “De oude werkplaats was niet meer van deze tijd. Het was er koud en nat in de winter en te warm in de zomer. Met dit hypermoderne pand dragen we ook bij om onze ecologische voetafdruk te verkleinen. Zo zijn we niet aangesloten op het gasnetwerk, maar wordt ons pand door middel van een geothermisch systeem compleet verwarmd. We hebben overal vloerverwarming, zelfs tot in de werkplaats toe. De panden worden verlicht met de laatste nieuwe ledverlichting dat zodra het toelaat zijn voeding krijgt van onze zonnepanelen incl. eigen batterijopslagsysteem dat gestuurd wordt met ‘slimme’ software. We zetten hiermee een sprong voorwaarts naar de Europese regelgeving inzake de energieclassificatie van industriële gebouwen.”

Elektrisch vervoer

“Dat wij investeren in de toekomst en daarmee ook in zonnepanelen met eigen opslag is ook toekomst gericht met het oog op mogelijke elektrische voertuigen in de vloot”, voegt Robin Huizer (afdeling sales) toe. “Naast getrokken materieel beschikken wij ook over een zeer grote vloot trekkend materieel. We krijgen ook steeds meer de vraag of wij willen investeren in elektrische voertuigen, zowel het grote werk als het kleine materieel met oog op busjes en bakwagens. Uiteraard vraagt dit ook weer vakmanschap van onze mensen, alles op zijn tijd. ATL Renting is een merkonafhankelijk verhuurbedrijf en in onze eigen vloot vindt u dan ook alle bekende gerenommeerde merken terug. Dat houdt in dat onze klanten en toekomstige klanten met alles aan kunnen komen en wij u dus perfect kunnen helpen of adviseren. Het voordeel van zo’n grote uitgebreide vloot is dat als uw trekker of trailer net wat langer werk nodig heeft, wij u een alternatief kunnen bieden. Op dit moment telt onze vloot ruim 2500 eenheden verdeeld over korte en lange termijn verhuur, van eigenrijder tot aan grotere transportbedrijven. De afgelopen jaren kampte de markt met moeizame leveringen en daar heeft iedereen last van gehad. Bij ATL Renting zitten we niet stil en hebben voor dit jaar weer diverse orders geplaatst om zo onze vloot weer te laten groeien met het beste materieel.”

www.vltest.nl

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken
Recente Reacties