Tijdens de bouw van het bedrijfspand onder de rook van de A28 was de beslissing om geen put te nemen een bewuste. Jonny Landman en zijn team koesteren de flexibiliteit van een vlakke vloer in combinatie met hefkolommen. Zeven jaar later volgt alsnog een nieuwe apk-straat, inclusief put.

Partnercontent

Dat wil niet zeggen dat er inmiddels anders over putten gedacht wordt. Om dat uit te leggen eerst wat achtergronden. Het is inmiddels 25 jaar geleden dat Landman in Nijkerk bij de toenmalige Mercedes-Benzdealer aan de slag gaat. Daar groeit hij door, krijgt een team van technici onder zich en maakt zelfs de overstap naar de verkoop. Steeds met de focus op trucks en trailers, want daar ligt het hart.

Uiteindelijk kriebelt het ondernemerschap met als resultaat een nieuwbouwpand. In het deel rechts van de entree bevindt zich de besproken vlakke werkplaatsvloer, links ervan is momenteel de moderne apk-straat. Dat gedeelte is jarenlang verhuurd maar met het oog op de mogelijkheid om zelf te gaan keuren is het huurcontract voortijdig beëindigd. “Het scheelt ons zoveel tijd wanneer we niet meer op pad hoeven om elders te keuren”, zegt Landman.

Blokkeerinrichting

Voor het uithakken van de sparing en het storten van de put wendt Landman zich tot zijn netwerk en zijn klantenkring. Voor de remmentestbank en spelingsdetector volgt een rondje langs de leveranciers. “Ik wilde per se een blokkeerinrichting, geen doorslippende wielen bij het uitrijden maar mooi rustig en beheerst. Zo kwamen we uit bij VLT en daarnaast hadden we gewoon een prima klik met Michiel van der Eijk. Hij en zijn team dachten echt mee, de begeleiding tijdens de bouw zorgde dat het allemaal vlekkeloos verliep.”

Het werd een liftbank met tabletbediening maar zonder draadloze opnemers. “We gebruiken gewoon de slangen, dat vinden we toch de meest zorgeloze setup.” Uiteindelijk ging begin september de zaag in de vloer en volgde half december de eerste afmelding.

Meer apk’s dan eerst

Nu de bank een kwartaal echt in gebruik is volgt de conclusie dat een jaartotaal van 400 apk’s geen probleem wordt. “En dat is beduidend meer dan we voorheen konden doen. Bovendien gaat het als een lopend vuurtje rond dat we dit nu ook doen, we hebben er klanten bij gekregen.” Maar, zoals op zoveel plekken in het land: de beschikbare mensen zetten de rem op de groei. “Ik zou er best twee fulltimers bij willen, maar vind ze maar eens. Over het huidige team ben ik supertevreden maar ze moeten het werk nog wel kunnen verzetten. Alles moet hier met een tien de deur uit, voor minder doen we het niet. Om die reden nemen we voorlopig even geen nieuwe klanten aan. De capaciteit ontbreekt ons ervoor.”

Voor meer achtergronden, foto’s en technische info: www.vltest.nl/AST2023-2

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
17 januari 2025
Hulp bij de nieuwe machineverordening
17 januari 2025
Renewi bestelt 190 DAF trucks
17 januari 2025
Ook trailerbanden Bridgestone in Ecopia-lijn
16 januari 2025
Bijzondere Scania S770 voor Arjen Kandt
16 januari 2025
Mapon en Krone gaan data uitwisselen
14 januari 2025
Topman Scania wordt voorzitter Acea
Meest bekeken berichten
Recente reacties