De oranje DAFs en Scania’s van Heebink Logistic Services zijn een bekende verschijning op het continent en in het Verenigd Koninkrijk. Minder bekend is dat die vloot spic en span blijft dankzij een indrukwekkend en actueel serviceapparaat op het hoofdkwartier in Veenendaal.

Partnercontent

Die onderscheidende huisstijl krijgen de trekkers en trailers in de eigen spuitcabine en de eigen wasstraat zorgt ervoor dat de vloot schoon blijft. John Teunissen en Jan van Geresteijn runnen met drie collega’s de werkplaats. Daar bedienen ze alleen de eigen vloot, bestaande uit zo’n 75 trekkers en het dubbele aantal low-deck-trailers. Driekwart van de trekkers zijn DAFs, de rest is Scania vertelt Jan: “We hebben inmiddels de eerste met 2 miljoen kilometers op de teller, maar doorgaans gaan ze eruit na zo’n 1,7 miljoen.”

Of het nu gaat om het onderhoud aan de voertuigen, de keuze voor onderdelen of voor toeleveranciers: bij Heebink nemen ze geen risico’s en kiezen voor de veilige keuze. Bedrijfszekerheid gaat voor alles. Inmiddels staat de werkplaats er net zo tot in de puntjes verzorgd bij als de genoemde vloot, maar daar gingen wel zo’n vijf maanden aan bouwnijverheid aan vooraf. Een belangrijke drijfveer heeft te maken met duurzaamheid en energietransitie. “Dat betekende dat de werkplaats over zou gaan op vloerverwarming met alle gevolgen van dien voor de bestaande put met remmentestbank”, legt Jan uit.

Liftbank

Die VLT-installatie was met zo’n vijftien dienstjaren weliswaar niet kakelvers meer, maar op zich ook nog niet direct aan vervanging toe. Toch kwam er dankzij die vloer die er toch uit moest een nieuwe put én een nieuwe remmentestbank. “Qua software waren we al bij, de spelingsdetector hadden we ook al en we hebben louter positieve ervaringen met de complete testbank dus dat het weer een VLT werd sprak wel voor zich. Ditmaal hebben we gekozen voor een bank met liftinstallatie, wat ons in de praktijk veel tijdwinst oplevert.”

Omdat de put er toch uit moest is gekozen voor een moderne variant met een decimeter meer diepte. “Bovendien wilden we geen tegeltjes meer maar een strakke put met de juiste verlichting en makkelijk schoon te houden. In dat hele voortraject hebben we veel gehad aan VLT. Zij kwamen met goede adviezen over de precieze inrichting van de put. Dan heb ik het niet alleen over waar de remmentestbank komt en waar de spelingsdetector, maar ook over het wegwerken van de rest van de installatie. Ook tijdens de bouw en de begeleiding met de aannemer vervulden ze een belangrijke rol.”

Voor meer achtergronden, foto’s en technische info: www.vltest.nl/AST2024-1

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
19 maart 2025
Fieten Olie is fan van Volvo
19 maart 2025
Miljoenste vrachtwagen uit Renault-fabriek Bourg-en-Bresse
18 maart 2025
Trailers Schmitz Cargobull duurder
18 maart 2025
Continental vertrouwt op AI bij ontwikkeling
17 maart 2025
Meer duidelijkheid over zero-emissiezones
17 maart 2025
Milence opent eerste elektrische corridor
Meest bekeken berichten
Recente reacties