Truckfabrikanten zoeken naarstig naar de heilige graal om te komen tot emissievrij vervoer. Na het bericht van de Acea, de gezamenlijke truckfabrikanten, om de diesel in 2040 uit te faseren, gaat het om prognoses, studies en voorspellingen over het moment waarop elektrische trucks, zowel batterij aangedreven als via een brandstofcel met waterstof, rendabel zullen zijn.

Daarbij mag vooral niet uit het oog verloren worden dat, als werkelijk alles meezit, een derde van de circa 3,3 miljoen trucks op de Europese wegen dan emissievrij rond rijdt. In andere berichten schrijft de ACEA terecht dat zo’n transformatie heel veel actie van overheidswege vereist. Denk even aan laadpalen, zonnepanelen, windmolens, in feite een geheel nieuwe infrastructuur. Maar dan zijn we er nog niet. Het gaat ook om werkplaatsen, productieprocessen en laadmogelijkheden bij klanten. Het is een vereiste dat alle grote distributiecentra in ons land, wat zeg ik, in Europa, standaard een laadmogelijkheid hebben bij het dock. Zonnepanelen op het dak zie je bij distributiecentra gelukkig al steeds meer. 

Dan nog heeft in 2030 de meerderheid van vrachtwagens een dieselmotor. Dus werkplaatsen moeten daar ook als vanouds de gewenste service aan kunnen verlenen en dat blijft ook na 2040 nog heel wat jaartjes zo. Uiteraard zullen dan steeds minder klanten erom vragen.

Waterstof?

Maar de focus komt te liggen op nieuwe aandrijflijnen waarvan het kenmerk is dat ze veel stiller en sterker zullen zijn dan de diesels waar we met z’n allen zo aan gewend zijn. Dat resulteerde in een nooit eerder vertoonde overeenkomst tussen Volvo en Daimler. Laatstgenoemde ontwikkelt een waterstof-aandrijflijn en Volvo doet mee. Scania had al enkele waterstoftrucks op proef bij een Noorse supermarktketen. DAF draait proef met Paccar-partners in de haven van Los Angeles en Iveco werkt samen met Nikola. Scania kwam echter in de loop van januari met een schrijven waaruit blijkt dat waterstof op een laag pitje wordt gezet en dat het bedrijf vol inzet op batterij-elektrische trucks. “Om een waterstoftruck aan te drijven, gaat er in eerste instantie veel energie verloren in de productie, distributie en conversie van waterstof terug naar elektriciteit. Ook ten aanzien van reparatie- en onderhoudskisten steekt de waterstoftruck ongunstiger af”, zegt Scania. De waterstoftruck heeft een ingewikkeld lucht- en koelsysteem nodig en waterstof vereist strenge veiligheidsmaatregelen in zijn algemeenheid. Scania zegt dat waterstof zeker een voorname methode is om decarbonisatie in uiteenlopende industrieën te bewerkstelligen. Scania sluit de deur naar waterstof niet, maar ziet vooral toekomst in hernieuwbare brandstoffen en in batterij-elektrische trucks, voor alle segmenten. Daaraan vast verbindt zij de voorspelling dat bij Scania in 2030 de helft van de verkochte trucks batterij-elektrisch zal zijn. De Zweden zetten er vol op in dat dit ook in het zware segment gebeurt. Het doel is om een 40 tons combinatie 4,5 uur te laten rijden waarna gedurende de verplichte drie kwartier rust voor de chauffeur, de batterijen weer worden opgeladen.  

De vraag is nu voor welke strategie andere fabrikanten gaan kiezen.  

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken
Recente Reacties