Als eerste presenteerde MAN vorige week een vrachtwagen met een waterstof verbrandingsmotor: de hTGX. Dit nieuws sloeg in als een bom. Deze week was een prototype van de trekker in Nederland. Interesse in de hTGX waterstofvrachtwagen is groot, aldus MAN.

De hTGX komt naast de elektrische modellen te staan, zo benadrukt MAN. Het is geen vervanging van elektrisch rijden. De eerste batch van 200 exemplaren voor Europa is bedoeld voor speciale toepassingen, zoals de bouw en het lange-afstandstransport. Dit is deels omdat de nu gepresenteerde trekker langer is dan is toegestaan. Dit komt door de waterstoftanks achter de cabine. Europese wetgeving hiervoor is echter in de maak.

Voordelen zijn er echter genoeg. Het tanken van waterstof is eenvoudig: in een kwartier zitten de tanks weer vol. Met 56 kilo waterstof aan boord bedraagt het bereik zo’n 600 kilometer. De hTGX is ook lichter dan een elektrische vrachtwagen, al weegt hij 1500 kilo meer dan een dieselversie. De verbrandingsmotor op waterstof ligt dicht bij de dieselmotor. Hij deelt zo’n 90% van de onderdelen met de D38 diesel. De versnellingsbak, koeling en de rest van de aandrijflijn zijn eveneens gelijk.

Interesse in deze nieuwe manier van duurzaam aandrijven is dan ook groot. Elke grote transporteur van Nederland wil komen kijken, zo meldde MAN trots. Volgens Europese regels valt deze vrachtwagen dan ook onder de zero-emissie voertuigen, ook al stoot hij wel iets uit. Dankzij nabehandeling met AdBlue is dit echter minder dan 1 gram CO2 per 100 kilometer. Volgens MAN is deze uitstoot alleen meetbaar onder zware belasting.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
6 februari 2025
Ondernemersvertrouwen daalt weer in 2025
6 februari 2025
DB Schenker ontvangt eerste tien MAN eTGX trekkers
5 februari 2025
Renate de Walle nieuwe director Volvo Group Truck Center
5 februari 2025
Dollevoet kiest Mercedes-Benz vanwege lage downtime
5 februari 2025
Heemskerk fresh & easy gaat voor zuinig met Volvo
4 februari 2025
Hybride Scania vuilniswagens ‘beste van twee werelden’
Meest bekeken berichten
Recente reacties