Van 17 tot 22 september vindt in het Duitse Hannover de tweejaarlijkse IAA Transportation plaats. Deze beurs voor bedrijfswagens is één van de belangrijkste in Europa. Lag de nadruk twee jaar geleden nog vooral op elektrische vrachtwagens, dit jaar tekent een breder aanbod een veranderde wereld.
De IAA Transportation is een uitstekende spiegel van de transportwereld. Uit de aankondigingen die we uit verschillende hoeken ontvingen, blijkt dat deze wereld anders is dan twee jaar geleden. Toen lag de focus nog sterk op elektrische mobiliteit. Natuurlijk is er nog steeds veel aandacht voor dit onderwerp, maar daarnaast is er aandacht voor andere aandrijvingen. De elektrificatie van het wegtransport in Europa heeft namelijk door verschillende oorzaken vertraging opgelopen.
De verspreiding van de aandacht is bijvoorbeeld goed te merken bij Volvo Trucks. In 2022 waren op de stand van het Zweedse merk alleen nog elektrisch aangedreven voertuigen te zien. Dit leverde het merk kritiek op, want niet elke transporteur is klaar voor de transitie. Dit jaar doet Volvo het helemaal anders. Naast elektrische modellen zijn op de stand in hal 21 ook dieselmodellen te zien. Eén daarvan is het topmodel: de 780 pk sterke FH16 Aero met de XXL-cabine. Tevens heeft Volvo de nieuwe VNL, het vlaggenschip uit Amerika, laten overkomen.
Volvo toont daarnaast ook een testexemplaar met een vrachtwagen met een fuel cell. Waterstof speelt sowieso een belangrijke rol dit jaar: Volvo onthult zijn langverwachte waterstof-verbrandingsmotor. Concurrent MAN heeft ook zo’n motor op zijn stand staan. Afgelopen voorjaar verbaasde dit merk de wereld met de hTGX, een productierijpe vrachtwagen met een 16,8-liter motor op waterstof. Ook deze truck is uiteraard op de IAA Transportation 2024 te vinden. Op de stand van MAN deelt de hTGX het podium met diesel- en elektrische modellen.
Andere fabrikanten, zoals DAF en Mercedes-Benz, moeten zich nog beperken tot alleen elektrisch en diesel. Ook bij Scania wordt de aandacht verdeeld tussen de succesvolle Super-motor en de nieuwe elektrische truck. Bij veel fabrikanten van elektrische vrachtwagens is aandacht voor de laadinfrastructuur. Samen met het voertuig wordt deze aangeboden als één pakket. Milence, een samenwerkingsverband van verschillende truckfabrikanten, toont zijn laatste oplossing voor megawatt-charging.
Nieuwe uitdagers
Uit de lijst van exposanten blijkt dat er meerdere nieuwkomers aan de deur staan te rammelen. Veel aandacht zal uitgaan naar Tesla, die zijn elektrische Semi uit Amerika laat overkomen. Het merk van Elon Musk lijkt serieuze plannen te hebben de futuristische trekker op de Europese markt te zetten. Tesla is druk op zoek naar medewerkers om de Semi aan de man te gaan brengen. Uiteraard maken ook de Chinezen hun opwachting. Zo heeft BYD een grote stand in hal 21, waar ook JAC Motors zijn producten presenteert.
Ook in Europa bereiden nieuwe partijen zich voor op toetreding tot de vrachtwagenmarkt. Hun grote voorbeeld hierbij is Ford, dat vanuit Turkije in een paar jaar de Europese markt veroverde met de F-Max. Het merk speelt nu mee met de grote jongens, waarbij het op de IAA zijn nieuwe F-Line zal laten zien. Zo’n toekomst wenst bijvoorbeeld ook het Duitse Quantron, die op een grote stand naast DAF en Volvo zijn productierijpe QHM Aero laat zien. Deze trekker met een fuel cell biedt een goede actieradius maar zonder een rek met waterstoftanks achter de cabine.
Uiteraard zijn ook alle belangrijke leveranciers te vinden op de IAA 2024. Ook zij verdelen de aandacht over verschillende aandrijvingen. Flexibiliteit is hierbij het toverwoord: voorbereid zijn op alle toekomstscenario’s. Zo presenteert ZF de nieuwe TraXon 2 Hybrid versnellingsbak voor zware bedrijfsvoertuigen. Door de bekende TraXon 2 te voorzien van een module met een elektromotor is deze geschikt voor emissievrije voertuigen. Boven alles wil ZF laten zien dat ze zich snel kunnen aanpassen als de markt hierom vraagt. Door bijvoorbeeld een as die ontwikkeld is voor elektrische stadsbussen aan te passen voor lichte vrachtwagens, kunnen ze klanten snel en zonder veel ontwikkelkosten bieden wat ze nodig hebben.
Ook bij Bosch is diversiteit troef. Op de IAA toont het bedrijf de nieuwste elektromotor en de e-axle voor elektrische vrachtwagens. Echter, Bosch laat ook zijn fuel cell-oplossing zien en zelfs een waterstofmotor. Echter ook traditionele brandstoffen worden niet vergeten. Zo is er ook aandacht voor de digital fuel twin, een cloud-based platform dat toont welke brandstoffen zijn gebruikt. Op deze manieren kunnen bedrijven hun CO2-voetafdruk bepalen.
Buitenland
Software speelt natuurlijk ook een belangrijke rol op de IAA. Net zoals personenauto’s worden vrachtwagens steeds geavanceerder. Input van talloze sensoren, camera’s en andere systemen worden niet alleen in het voertuig verzameld, maar ook in groten getale uitgewisseld met de buitenwereld. Naast de vrachtwagenfabrikanten levert dit een scala aan exposanten op, van bedrijven die al deze informatie slim combineren voor slimme inzichten tot zij die de datastromen beveiligen en bewaken.
Het aanbod op de IAA Transportation 2024 wordt wederom gigantisch, zoveel is duidelijk. Niet voor niets trekt deze beurs bezoekers vanuit de hele wereld. In 2022 kwam een derde van de bezoekers uit het buitenland, waarbij zelfs Australië in de top tien van herkomstlanden stond. Hildegard Müller, voorzitter van de VDA, organisator van de IAA, verwacht voor deze editie nog meer buitenlandse bezoekers. Zij is blij dat er naast elektrische aandrijvingen ook aandacht is voor bio-fuels, waterstof en andere alternatieven. In de media zei Müller: “Wij moeten alle producten steunen. Op die manier kan de markt, niet de politici, beslissen wat de beste manier is. Politici bepalen de klimaatdoelen: de markt moet besluiten hoe deze doelen worden behaald.”