Op de IAA Transport in Hannover waren er naast vele nieuwe trucks en bestelbussen ook veel leveranciers van onderdelen en componenten. Uiteraard was er veel aandacht voor elektrificatie, maar ook voor conventionele technologie. We doen vast een kleine greep uit al het nieuws.

ZF e-mobility platform

ZF Group presenteerde haar nieuwe e-mobiliteitsplatform. Dit platform bestaat uit verschillende e-motoren, bijbehorende omvormers, een transmissie met drie versnellingen en de bijbehorende elektrische componenten. Dit uitgebreide modulaire pakket biedt fabrikanten de flexibiliteit om het e-aandrijfsysteem te configureren volgens hun specifieke eisen. De kit voldoet aan een breed scala van eisen voor een grote range aan voertuigen, van last-mile bestelwagens tot vrachtwagens van 44 ton. Het maakt flexibele aanpassing aan verschillende voertuigcategorieën mogelijk en ondersteunt zo de snelle decarbonisatie in de bedrijfswagenindustrie.

Continental luchtveerbalgen

Continental introduceert een serie Tough RuNR-luchtbalgen. Deze worden op een andere manier vervaardigd, waardoor de CO2-belasting van de productie wordt gehalveerd. De veerbalgen zijn niet meer gemaakt van chloropreen-rubber, maar van een verbeterd mengsel van natuurrubber en EPDM-rubber. De nieuwe luchtveerbalgen zijn zowel koude als hittebestendig. Ze zijn zowel beschikbaar voor nieuwbouw als voor vervanging van bestaande luchtveerbalgen.

Dinex uitlaatgasnabehandeling

Dat truckfabrikanten zich niet alleen op EV’s focussen, was in Hannover wel duidelijk. Er stonden ook vele waterstoftrucks, waarvan diverse gebruik maakten van een verbrandingsmotor. Je verbrandt waterstof heel schoon, dat vormt met zuurstof samen gewoon water. Maar omdat waterstof heel heet verbrandt, ontstaat er wel NOx. De firma Dinex ontwikkelde een uitlaatgasreinigingsunit, die bij de koude start stikstofoxyden kan opslaan en later weer afgeven zodat ze via een SCR- proces kunnen worden afgebroken. Het resultaat is een bijna emissieloos uitlaatgas.

AKA-DanBox bagageboxen

De Deense fabrikant AKA-DanBox liet op de IAA haar assortiment metalen bagageboxen zien, die bedoeld zijn voor montage aan of op het vrachtwagenchassis. Het gamma varieert van standaard-units tot compleet op maat gemaakte bagagekasten of -kisten, die kunnen worden uitgevoerd als kast met schappen of met laden. Ze worden gefabriceerd van verzinkt staal, aluminium of roestvrij staal, de binnenzijde is van watervast berken multiplex. Uiteraard zijn de kasten waterdicht en te vergrendelen. Naast de bagageboxen levert AKA-DanBox ook op maat gemaakte afdekplaten van tranenplaat.

Accuride

Het Duitse Accuride kondigt aan dat ze Europa’s lichtste vrachtwagenwiel op de markt brengen, dat wil zeggen, in de maatvoering 22,5 x 9.00. Het wiel weegt slechts 29,6 kg en is geschikt voor de meeste Europese trucks. Het lagere gewicht zorgt voor een lager brandstofverbruik en/of een hoger laadvermogen. Het wiel is geschikt voor TPMS-systemen.

Thermo King E-100e en E-200e

Thermo-King is een grote leverancier van koelaggregaten voor vracht- en bestelwagens. Speciaal voor bestelwagens en lichte bedrijfsvoertuigen tot 12 m3 introduceert Thermo King de elektrische E-100e- en E-200e. Deze aluminium koelunits zijn zeer licht, geluidsarm en hebben een lage onderhoudsbehoefte. De installatie is bovendien eenvoudig. De E-200e maakt gebruik van warmtepomptechnologie.

De units zijn voorzien van slimme regelingen die de compressorsnelheid optimaliseren op basis van de omgevings- en boxcondities, waardoor de energie-efficiëntie en prestaties worden verbeterd. Ze zijn bovendien voorzien van connectiviteit om de prestaties te optimaliseren. De E-serie kan zowel op BEV als op ICE-voertuigen worden gebruikt.

Telma

Telma retarders zijn een begrip in de vrachtwagen- en buswereld. De continu-remmen van Telma werken op basis van het wervelstroom principe: ze zetten bewegingsenergie via spoelen en magneten om in warmte-energie, een beetje zoals een dynamo die een elektrisch kacheltje bedient. De Telma-unit wordt tussen de versnellingsbak en het differentieelt ingebouwd. Een groot voordeel van dit systeem is, dat er geen wrijving plaatsvindt tussen onderdelen en dat er dus ook geen uitstoot van partikels plaatsvindt. Hoewel deze recorders nog steeds te koop zijn, is ook Telma een modernere weg ingeslagen: de recorder kan zijn energie nu ook via een control-unit aan een batterijpakket leveren. Zo kan de energie ook nog nuttig worden gebruikt.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
17 januari 2025
Hulp bij de nieuwe machineverordening
17 januari 2025
Renewi bestelt 190 DAF trucks
17 januari 2025
Ook trailerbanden Bridgestone in Ecopia-lijn
16 januari 2025
Bijzondere Scania S770 voor Arjen Kandt
16 januari 2025
Mapon en Krone gaan data uitwisselen
14 januari 2025
Topman Scania wordt voorzitter Acea
Meest bekeken berichten
Recente reacties