Vanwege bedrijfsovernames breiden de diensten die St vd Brink aanbiedt, flink uit. Daarom schafte het bedrijf meerdere kraanauto’s aan, voor het eerst in de geschiedenis.
Naast twee Volvo vrachtwagen op diesel met een kraan kwam er ook een elektrische Volvo FM kraanauto. Deze gaat rijden voor Bremer Transport in de kleuren van Ballast Nedam. Bremer Transport is sinds vorig jaar onderdeel van St vd Brink. De 8×4 Volvo is voorzien van een 55 ton/meter kraan, opgebouwd door Hiab Meppel.
“Kraantransport vraagt om wendbaarheid voor zwaar gebruik, vooral in de bouwsector. De Volvo FM Electric voldoet aan deze eisen en biedt een stille en uitlaatgasemissievrije elektrische aandrijflijn. In gesprek met Volvo werd de keuze bevestigd om voor dit type truck te gaan, ook vanwege de actieradius tot 300 kilometer en een vermogen tot 490 kW. Volvo Trucks is al jaar en dag een vaste partner van St vd Brink. Er was dan ook geen aarzeling om hen als leverancier te kiezen”, aldus manager wagenpark Sander Jansen.
Het chassis van de Volvo is door Carrosseriewerk van de Weijer uitgevoerd met een W-floor laadbak. De laadvloer is voorzien van een hydraulische uitschuifbare achterbalk, wat de truck multi-inzetbaar maakt. Aan de voorzijde is de bak uitgerust met doorlopende kantbalken tussen de cabine en het kopschot, en onder de Hiab X-HiPro 558 EP-6 autolaadkraan door. De onderlijn is uitgevoerd met diverse RVS-kisten. De laadbak is gespoten bij Van Winkoop en daar is de vrachtwagen ook voorzien van bestickering.
Het hele proces van de opbouw van de Volvo FM Electric kraanauto is vastgelegd door St vd Brink. Lees het hele verslag hier.