Afvalverwerker en recyclingbedrijf PreZero voegt 32 elektrische vrachtwagens toe aan zijn vloot. Het zijn allemaal Volvo FM vrachtwagens, maar in verschillende configuraties. Volgens PreZero kun je eigenlijk niet meer investeren in voertuigen die rijden op fossiele brandstoffen.
Het wagenpark van PreZero opereert veelal in stedelijke gebieden. En daarom zet het bedrijf in op de meest duurzame vormen van logistiek. Vanaf 2025 zullen de eerste grote steden zero-emissiezones hebben. “Met dit in het verschiet, kan je eigenlijk niet meer investeren in voertuigen die rijden op fossiele brandstoffen. We hebben daarom 32 elektrische Volvo-trucks aangeschaft. De Volvo FM Electric is zeer geschikt voor de verschillende werkzaamheden die wij uitvoeren. Doordat de truck in heel veel verschillende configuraties leverbaar is, hebben wij voor iedere toepassing een geschikte variant kunnen samenstellen”, licht Richard Bierhuizen de keuze toe.
“Onze voertuigen rijden over het algemeen regionaal, waardoor de gemiddelde afstand tussen de 150 en 200 kilometer per dag is. Daarnaast gebruikt de opbouw energie om de containers te kunnen legen, afval te kunnen persen of containers op- en af te kunnen zetten”, zegt Bierhuizen. Alle vrachtwagens zijn daarom voorzien van een e-PTO voor de aandrijving van de opbouw. De 32 Volvo’s FM Electric zijn opgebouwd als kraakpersvoertuigen voor de inzameling van rolcontainers met bedrijfsafval, papier en pd (plasticverpakkingen en drankenkartons), portaal- en haakarmvoertuigen voor het vervoer van afzet-/perscontainers en een trekker voor afvalinzameling met een oplegger.
Veel ervaring
Bierhuizen: “De af-fabriek-oplossing van Volvo Trucks biedt hierin uitgebreide mogelijkheden om de verschillende opbouwtypes te kunnen voorzien van energie. De leverbare accucapaciteiten, plaatsingsmogelijkheden aan het chassis en de motorvermogens sluiten ook goed aan bij onze behoeftes.” Voor de verduurzaming van de vloot heeft PreZero een inventarisatie gemaakt van alle locaties, de routes en afstanden die de voertuigen rijden en het energieverbruik. Daarnaast is gekeken welke netwerkaansluiting er is en welke mogelijkheden er zijn om de capaciteit te vergroten. Op basis hiervan is in samenspraak met Volvo Trucks een keuze gemaakt welke configuraties geschikt zijn voor elektrificatie.
In 2021 startte PreZero in Duiven met de aanleg van het eerste laadplein en de eerste elektrische trucks zijn daar in 2022 gaan rijden. “Hier hebben wij al veel ervaring opgedaan en van geleerd. In 2030 verwachten wij dat minimaal 33% van de vloot emissievrij is”, aldus Bierhuizen. “Voor veel van onze toepassingen volstaat de huidige accucapaciteit. Andere ondernemers willen we meegeven dat het belangrijk is om te starten en ervaringen op te doen met deze energietransitie. Vaak blijkt dat er al veel mogelijk is als je ermee aan de slag gaat.”