Bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer telt de oplegger­­­-d­atabase 187.021 actieve Nederlandse kentekens. Nadere bestudering leert dat er zelfs tien stuks uit 1950 of eerder stammen. Het piekjaar 2022 telt 14.575 eenheden, fors meer dan de jaren ervoor en erna.

Opleggers in Nederland naar opbouw
Merken in top vijf blijken honkvast
Opleggers in Nederlands wagenpark

De leeftijdsopbouw van het aantal opleggerkentekens vertoont een lijnenspel dat nog het meeste lijkt op een slapende kameel: de beide bulten flankeren de coronadip, waarna de aantallen geleidelijk verder wegzakken. Bouwjaar 2014, inderdaad het einde van het tienjarig park markerend, is de start van een kleine trendbreuk. De crisisjaren 2009-2010 zijn echter nog altijd herkenbaar, mede door de kop van de kameel: bouwjaren 2007-2008. Die zitten beide nog altijd boven de zesduizend stuks, terwijl de jaren 2009-2010 onder de vierduizend noteren. Daar komen we pas weer aan met bouwjaar 2005. Het park ouder dan 25 jaar komt nooit meer boven de tweeduizend stuks per jaar uit.

Vier van de tien vallen onder de noemer broodjes van de bakker: zij hebben een open opbouw c.q. met huif. Dertigduizend kentekens hebben een digitaal vinkje achter ‘geconditioneerd’. Dat zijn er zo’n vierduizend meer dan de trailers met een gesloten opbouw en bijna vijfduizend meer dan de containerchassis. Ruim twaalfduizend tanktrailers maken de top vijf compleet.

Opleggers voor de bouwsector en die voor voertuigvervoer zijn samen goed voor tienduizend registraties in een verhouding drie staat tot twee. Met elfhonderd diepladers en vijfhonderd veewagens is het rijtje wel compleet, mede doordat er bijna zesduizend in de bak met het label ‘overig of onbekend’ resteren.

Merken

De 187 duizend opleggers zijn volgens de database verdeeld over bijna 900 merken, waarbij – vanzelfsprekend – de meeste goed zijn voor enkele tientallen registraties. Als ze dat al halen. Twee merken bevinden zich aan de andere kant van het spectrum door ruim boven de dertigduizend stuks te noteren. Krone is daarbij met afstand koploper, goed voor vijfduizend kentekens meer dan Schmitz. Let wel, da’s drie keer zoveel als de nummer drie Pacton. Die weet als enige nog boven de tienduizend registraties uit te komen. Van Hool telt er dik achtduizend, een kwart meer dan LAG, nummer vijf. Het vijftal is al met al goed voor ruim de helft van het totaal aantal opleggers in ons land.

De tweede helft van de top tien zit een stuk dichter bij elkaar, de extremen liggen slechts zestienhonderd eenheden uit elkaar. De bovenste elf merken in de lijst pakken tweederde van het volume in ons opleggerpark. Na positie veertien, waar Floor staat, zakken we onder de grens van tweeduizend stuks. Met Van der Peet (nummer 24 op de lijst) maken we de tachtig procent van het park vol. Kraker is met plek 28 de laatste die nog boven de grens van duizend stuks weet te blijven. ‹

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
6 december 2024
Milence opent twee laadstations in Duitsland
5 december 2024
Al 2000 elektrische Renault trucks geproduceerd
4 december 2024
Vrachtwagenbanden Giti volgen met chip
4 december 2024
Eerste elektrische vrachtwagen voor Fritom
4 december 2024
Roordink neemt werkplaats Müller over
3 december 2024
Emissievrij verhuizen met bakwagen Renault
Meest bekeken berichten
Recente reacties