Het veelbelovend ElectricBrands is niet meer. Na een lang juridisch gevecht moest de Duitse start-up, bekend van slimme elektrische transportoplossingen, zijn faillissement aanvragen.
Ideeën en plannen waren er genoeg. Zo had ElectricBrands grootse plannen met de Evetta, een elektrische autootje dat grote gelijkenissen toont met de BMW Isetta. Het karretje moest als elektrische stadsauto de harten van iedereen veroveren. Er was zelfs een cabrio-versie. Ook waren er verschillende bedrijfsversies. Zo was er een Evetta met een vierkante box achterop, perfect voor het bezorgen van pizza’s. Groter was de Evetta Cargo, een L7 bestelauto met een laadbak.
Groter waren de Xbus en de Xbus S. Deze modulaire bestelauto’s vielen ook onder de L7-categorie. Met een basic cabine waren veel configuraties mogelijk, van een gesloten bestelbus tot een food truck. De Xbus zou zelfs geproduceerd worden in Nederland: vorig jaar liepen er nog gesprekken met NedCar in Born.
Plagiaat
Helaas liep het anders voor ElectricBrands. Evetta was constant in conclaaf met Microlino, die ook elektrische voertuigen maakte op basis van de BMW Isetta. Concurrent TYN-e, een Duits-Chinese samenwerking, vond dat de Xbus S erg leek op hun eigen bestelauto’s. Anders dan die van ElectricBrands waren de busjes van TYN-e wel gekeurd voor categorie N1. Dit laatste leverde een lange juridische strijd op, waarbij de rechter uiteindelijk in het voordeel van TYN-e besloot.
In februari werd al duidelijk dat ElectricBrands in financiële moeilijkheden verkeerde. Buiten enkele prototypes waren er nog geen voertuigen geproduceerd, terwijl de strijd in de rechtbank veel geld kostte. Er werd nog een nieuw model aangekondigd, dat los stond van alle plagiaat-perikelen. TYN-e was echter niet onder de indruk en zette de juridische strijd voort. De uitspraak van de rechter en het gebrek aan middelen betekende het definitieve einde van ElectricBrands.