Nadere analyse van de wagenparkstatistieken zoals die ons bereiken via RDC leert dat ons land nog geen achtduizend voertuigen telt met een 8x-asconfiguratie. Leggen we de opbouwdata erlangs dan ontstaat een interessant inzicht in de voorkeuren per doelgroep.

Het aantal aangedreven assen zegt veel over de beoogde toepassing van een truck. Zo telt ons land 412 vier-assers met all wheel drive. Deze 8×8’s zijn voor driekwart bouwvoertuigen. Opvallend: vier-assers met drie aangedreven assen zijn een stuk minder populair als bouwvoertuig. Slechts 69 van de 349 trucks in die configuratie staan te boek als bouwvoertuig. Dit zijn vooral kraanwagens en takeltrucks. Schrappen we de aandrijving op nog een as dan kantelt het beeld enigszins. Een kwart van de bijna vierduizend 8×4-trucks zijn bouwvoertuigen.

Vier-assers met een enkele aangedreven as zijn een stuk gevarieerder ten slotte. Er zijn er drieduizend, waarvan de kopgroep valt in de categorie ‘onbekende opbouw’. Dat zijn er bijna 900, terwijl de containercarriers goed zijn voor nog eens 738 stuks. Het segment ‘open/huif’ doet daar amper voor onder. Van de genoemde drieduizend zijn er zo’n honderd in trekker-configuratie. Ter referentie: op de bijna vierduizend 8×4-trucks zijn er bijna 500 trekkers, als 8×6 of 8×8 komen ze amper of niet voor.


Op merkniveau ontstaat een ranking die nogal afhankelijk is van asconfiguratie en opbouw.


Op merkniveau ontstaat een ranking die nogal afhankelijk is van asconfiguratie en opbouw. Nemen we als voorbeeld de bouwvoertuigen in 8×6 configuratie dan zien we Ginaf met 31 stuks als koploper in ons actieve park. Meer dan het dubbele van Volvo. MAN en Terberg steken Ginaf echter voorbij met respectievelijk zilver en goud in de 8×8-groep bouwvoertuigen. In de groep 8×4 zakt Ginaf nog een positie en staat het in de top zes tussen de grote merken MAN, DAF, Volvo, Mercedes en Scania.

BRON BIJ SCHEMA’S ETC: 13122022 | BRON: RDC

In de groep 8×6-vrachtwagens zien we zoals gemeld verhoudingsgewijs vooral kraanwagens. Liebherr en Spierings hebben ieder een dik zestigtal op kenteken, de andere merken slechts een fractie ervan.

BRON BIJ SCHEMA’S ETC: 13122022 | BRON: RDC

Containercarriers

Deze groep zien we vooral als 8×4 of 8×2. Die twee samen noteren zo’n 1600 stuks, onderling vrij evenwichtig verdeeld over beide configuraties. In 8×6-vorm zijn er 84 en als 8×8 nog maar 54. Schril contrast dus. Bij de 8×2’s is DAF zeer nipt voor op Scania, beide hebben iets meer dan 250 kentekens in de database. Volvo komt op 183 stuks, goed voor brons. MAN noteert er slechts twintig maar wel goed voor de vierde plek, evenveel als de nummers vijf en zes tezamen: Ginaf en Mercedes.

Hoe anders wordt de sortering voor de 8×4’s. MAN voert ineens de boventoon, met 184 stuks. Volvo schurkt tegen de 160 aan, DAF er enkele kentekens onder. Ginaf en Scania hebben er respectievelijk 136 en 103, de top vijf ermee completerend.

Voor onze analyse gebruiken we de RDC-data van het actieve wagenpark met bouwjaren sinds 1952. De bulk zit natuurlijk in de bouwjaren van deze eeuw. We zien 13.500 voertuigen met 8x-configuratie of een niet bekende. Van die groep is ruim de helft in handen van vlooteigenaren. Particulieren zijn goed voor drieduizend stuks, klein zakelijk nog eens tweeduizend stuks. Niet verrassend neemt het aantal exemplaren van vlooteigenaren en klein zakelijk dat een ouder bouwjaar heeft dan 2007 snel af. Dat zijn er nog maar 500 van de 7600. De particulier is vrij constant ongeacht het bouwjaar.

Als we onze focus verleggen naar de jongste bouwjaren, het tijdvak 2017-2021 (want dit jaar is nog niet voltooid), dan tekent zich een vrij constante verhouding af tussen de vier genoemde asconfiguraties en de bak onbekend. De groep 8×2 zit net als de bak overig/onbekend rond de 30 procent, 8×4 er vijf tot tien procentpunt boven. Opvallend is de ontwikkeling die 8×6 laat zien, van 1 tot 2 procent marktaandeel in 2017-2019 om vervolgens boven de vijf procent te stijgen (2020 en 2021). Het is het 8×8-segment dat het minst stabiel is, maar door de kleine aantallen zit je procentueel gezien gauw in hoge afwijkingen. Het marktaandeel schommelt van 2,6 procent (2017) via 4,6 procent (2019 naar 1,8 procent in 2021.

In september 2020 belichaamde een door Veldhuizen Trucks gebouwde Scania G450 voor De Jong Zuurmond het nieuwe 10×4 concept maar daar bleef het niet bij. Sindsdien zijn er een Volvo en een MAN opgenomen in de vloot, al snel aangevuld met nog twee Scania’s. Ook MAN (WVT) en Volvo (Terberg) meldden zich inmiddels op de markt van compacte vijf-assers.

Een asje meer, korte opbouw

De afgelopen jaren zien we in ons land een klein segment ontstaan van compacte vijf-assers. Kippers die slechts 8 meter lang zijn, gemeten van voorbumper tot hart vangmuilkoppeling, houden namelijk de combinaties binnen de wettelijk toegelaten 18,75 meter. Ombouwers als Terberg, Veldhuizen en WVT tonen hier hun specialisme. Het nieuwe segment met een 10×4 as-configuratie is in de RDC-data (nog) niet als zodanig terug te vinden. Niet zoals met de vier-assers die op deze pagina’s worden bekeken.

De praktijk wijst uit dat de trekkende kipper nadat de dieplader aanhangwagen, met daarop walsen en de asfalteermachine, is gelost en afgekoppeld, wordt ingezet voor de aanvoer van asfalt. Tot voor kort werd om reden van de lengte beperking meestal gekozen voor een 8×4 kipper als trekkend voertuig, maar zo’n kipper komt vervolgens iedere rit ongeveer acht ton laadvermogen tekort. Vanzelfsprekend ligt het uurtarief van zo’n vier-asser dan ook lager, maar dat probleem is ondervangen door de compacte vijf-asser. Dat zorgt overigens niet alleen voor een hogere uurprijs, maar ook voor minder milieubelasting. Immers, meer meenemen per rit betekent over de hele dag minder ritten.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
13 januari 2025
NMFTA: cybersecurity is de grootste bedreiging voor transport
11 januari 2025
Nieuwe investeerder voor Ginaf
10 januari 2025
Belgische tol levert flink wat op
10 januari 2025
Goodyear verkoopt het merk Dunlop
9 januari 2025
Twintig Scania trekkers voor SVZ
8 januari 2025
MAN TGS 4×4 tankwagens voor FullTank
Meest bekeken berichten
Recente reacties