De IAA Transportation in Hannover gaf een uniek kijkje in de transportwereld. Niet alleen die van Europa, maar ook van die daarbuiten. Er waren vrachtwagens uit Amerika en Turkije te bewonderen. Het mooist waren echter de Chinezen.
Tegenover de stand van Mercedes-Benz Trucks had een aantal Chinese partijen flink uitgepakt. Hun stand was minstens zo groot als die van de Duitsers, met meer vrachtwagens. Stuk voor stuk bijzondere exemplaren. Neem bijvoorbeeld de Shacman X6000, een moderne vrachtwagen met een dieselmotor van maar liefst 870 pk. Iets dat je in Europa niet ziet, maar met een vorm die iedereen erg bekend voorkwam. De cabine van de X6000 is vrijwel gelijk aan de Mercedes-Benz Actros, maar dan met een andere grille.
Toeval
Louter toeval, zo verzekerde een bataljon Chinezen mij. De cabine was geheel in China ontwikkeld, er was geen sprake van een samenwerking met Mercedes-Benz. Hoe het kon dat de cabine zo op die van de Actros leek, dat konden ze me niet uitleggen. Met een opvallende grille zag de trekker er overigens erg goed uit. Er is veel kritiek op het nogal kale front van de Mercedes-Benz ProCab, dus hier stond een soort Actros uit een parallel universum.
De Chinezen hadden er dan ook extra werk van gemaakt om de Shacman X6000 in de smaak te laten vallen. Met een stoere tijger op de zijkant, een lampenbeugel op het dak en nog meer extra verlichting in de bumper leek dit echt een chauffeursauto zoals je hem hier tegenkomt. Het toonde dat de fabrikant erg goed weet wat er leeft in Europa, en een vrachtwagen kan bouwen die hier goed opgaat in de rest van het verkeer.
Tegenovergesteld
Totaal het tegenovergestelde stond een paar voertuigen verder op dezelfde stand: de Sinotruck Yellow River. De naam alleen al geeft weg dat het een echt Oosters product is. De trekker leek enorm, maar die lengte zat hem vooral in de dubbele rij waterstoftanks achter de cabine. De cabine zelf was vrij klein, maar zeker het bekijken waard. In tegenstelling tot de Shacman X6000 schreeuwde de Yellow River zijn Chinese herkomst.
Net zoals bij de Volvo FH Aero loopt de cabine van de Sinotruck Yellow River taps toe naar voren, maar dan nog wat extremer. Een enorm logo geflankeerd door Chinese tekst maakt direct duidelijk waar deze vrachtwagen vandaan komt. De gestroomlijnde trekker oogt modern, maar toch totaal anders dan we hier gewend zijn. Vol met leuke details, zoals deuren die verkeerd om openen.
Volgens Sinotruck zorgt het aerodynamische ontwerp van de Yellow River voor een erg lage luchtweerstand. Onder de cabine ligt een 530 pk sterke 14,5 liter waterstof-verbrandingsmotor. De vele tanks achter de cabine geven dit model een bereik van 800 kilometer. Waarschijnlijk is het slechts een prototype, maar deze vrachtwagen geeft wel aan dat de Chinezen met hetzelfde bezig zijn als wij. Maar dan in een Chinees jasje. Het maakt de Chinezen niet uit wat voor uiterlijk de vrachtwagen heeft: zij maken gewoon precies wat de klant wil.