Waar er vier zijn, zijn er vijf, moet Toyota gedacht hebben. De nieuwe bestelauto’s van het merk, onder de ProAce-familie, zijn hetzelfde als die van de merken van Stellantis. Toch zijn ze volgens Toyota anders.
Hoewel Toyota al sinds 1968 bedrijfswagens maakt, is het nog geen grote speler. Daar wil het nu verandering in brengen. Bestelauto’s zijn immers razend populair op dit moment. Waar het aantal verkochte vrachtwagens fors daalt, worden bestelauto’s steeds meer verkocht. Stadslogistiek wordt steeds fijnmaziger. Daarbij heeft het natuurlijk ook te maken met de wijzigende milieuregels, zodat snel nog een heleboel dieselbusjes worden verkocht.
Toyota introduceerde onlangs drie nieuwe bestelauto’s. Voor het eerst zit daar een grote bestelauto bij: een primeur voor de Japanners. De drie verschillende voertuigen dragen dezelfde familienaam: de ProAce City, de ProAce Worker en de ProAce Max. Wie goed naar de busjes kijkt, zal ze bekend voorkomen. De drie busjes zijn hetzelfde als die van Stellantis-merken Citroën, Fiat, Peugeot en Opel. De bedrijfsauto’s van Toyota worden dan ook bij Stellantis gebouwd.

Er zijn slechts kleine verschillen tussen de busjes van Toyota en zijn broertjes van Stellantis. De koplampen zijn iets anders en het frontje maakt ze iets chiquer. Verder zijn ze van binnen en buiten gelijk. Dezelfde diesel- en elektrische aandrijvingen, dezelfde laadvermogens en trekgewichten. Er is allemaal niks mis mee en het rijdt prima, maar waarom zou je een Toyota kopen die eigenlijk een Stellantis is?
Uniek
Volgens Toyota bieden de nieuwe ProAce-modellen een unieke Toyota-ervaring. Al vanaf het begin zijn de Japaners betrokken bij de ontwikkeling, zodat ze helemaal voldoen aan de standaarden van het merk. Met leveranciers van onderdelen zijn speciale afspraken gemaakt, zodat de kwaliteit is gegarandeerd. Mocht er een probleem worden opgemerkt, dan wordt dit meteen opgenomen met Stellantis om te voorkomen dat het nog eens gebeurt.
In de fabriek worden de bestelwagens van Toyota extra goed gecontroleerd. Elke dag zijn twee personen hier standaard mee bezig voor Toyota. Elk busje met het Toyota-logo krijgt na productie een inspectie, terwijl dat bij Stellantis elk drie of elke vijf busjes is. Toyota biedt dan ook een garantie van 10 jaar of 200.000 kilometer op zijn bedrijfsauto’s, met daarbij een garantie van maar liefst 300.000 kilometer op de accu bij een elektrische bestelauto.
Ook de conversions, oftewel het ombouwen, gebeurt uitsluitend door Toyota goedgekeurde bedrijven. Dat is belangrijk, want naar verwachting krijgt negentig procent van de ProAce Max voertuigen een speciale opbouw. Op deze manier wil Toyota zich toch onderscheiden van de bedrijfsauto’s van Stellantis, ook al lijken ze op het oog hetzelfde.

Consult
Iedereen snapt echter dat dit het verschil niet echt gaat maken. Het onderscheid zit vooral in de service. Volgens Toyota komt bij hen de klant altijd op één. Het wil niet zomaar busjes verkopen, maar klanten helpen met hun mobiliteitsvraagstukken. Potentiële klanten krijgen uitgebreide hulp bij hun aankopen. Dit gaat verder dan alleen kijken welk type busje het meest geschikt is. Toyota wil het meest ontzorgende merk van Nederland worden, zo klonk het tijdens de introductie.
Toyota heeft niet voor niets prijzen gewonnen voor meest klantvriendelijke dealerorganisatie.
Tijdens de consultancy sessies, zoals Toyota het noemt, kijkt men naar de behoeftes van de klant. Is hij bijvoorbeeld al klaar voor elektrisch rijden, of kan hij beter nog diesel kopen? Hoeveel bedrijfsauto’s is het beste voor hem? Toyota wil niet gewoon busjes verkopen: als er iets in de logistiek van de klant veranderd kan worden waardoor hij minder voertuigen nodig heeft, dan adviseert het dat. Minder vervoer is ook goed, zo stelt men. En duurzamer bovendien.
Professional Centers
Om goede service te kunnen bieden, gaat Toyota flink investeren in Toyota Professional Centers speciaal voor bedrijfswagens. In 2025 moeten er al 500 van dergelijke servicepunten in Europa zijn. Het is de bedoeling dat er vijftien in Nederland komen.



Dit zijn zowel nieuwe locaties als uitbreidingen van bestaande dealers. Sowieso wordt bij elke van de 86 bestaande Toyota-dealers iemand opgeleid tot bedrijfswagenspecialist, zodat een klant op elke locatie terecht kan.
In de Toyota Professional Centers staat een team van monteurs speciaal klaar voor bedrijfswagens. Elke monteur heeft een eigen, vaste werkplek om zo de efficiëntie te verhogen. Op deze manier wordt downtime geminimaliseerd. De vestigingen zijn ook langer open dan die voor personenauto’s. Zo wil Toyota ondernemers die voor de ProAce kiezen een zorgeloze ervaring bieden. Toyota heeft niet voor niets prijzen gewonnen voor meest klantvriendelijke dealerorganisatie. Deze bedrijfswagens van Toyota mogen er dan hetzelfde uitzien als die van Stellantis, ze zijn heel anders. ‹