Vijf vrachtwagens op waterstof gaan onderdelen van Toyota vervoeren vanuit het Europese distributiecentrum in Diest, België. De door VDL gebouwde vrachtwagens bevatten een fuel cell van Toyota.
Nog altijd ziet Toyota een toekomst voor waterstof in het Europese transport. Om de vraag te stimuleren en te bewijzen dat de inzet van dergelijke voertuigen realistisch is, doet Toyota zijn eigen logistiek ermee. De logistieke dienstverleners van Toyota – Vos Transport Group, CEVA Logistics, Groupe CAT en Yusen Logistics – zetten nu in totaal vijf vrachtwagens op waterstof in. Ze vervoeren onderdelen naar locaties van Toyota in Lille, Keulen, Rotterdam en Weesp.
De 40-tons vrachtwagens zijn gebaseerd op de vorige generatie DAF CF en zijn door VDL Groep omgebouwd. Ze beschikken over een fuel cell van Toyota. De actieradius is 400 kilometer op één tankbeurt. “Dit initiatief sluit aan bij Toyota’s doel om tegen 2040 CO2-neutraal te zijn in zijn logistieke activiteiten, maar het heeft ook tot doel bij te dragen aan de groei van de waterstofeconomie. Zware brandstofcelvrachtwagens kunnen de vraag naar waterstof stimuleren, wat samen met de implementatie van de EU-verordening over infrastructuur voor alternatieve brandstoffen (AFIR) een van de belangrijkste factoren is”, aldus Thiebault Paquet, Vice President R&D van Toyota Motor Europe.