De Europese Unie wil naast goede laadinfrastructuur ook stations voor het tanken van waterstof hebben langs de belangrijkste transportroutes. Met de hulp van HRS en ENGIE wil Toyota Motor Europe dit realiseren, dankzij snelle tankstations.
Veelzijdige en kostenefficiënte infrastructuur voor waterstof is volgens Toyota Motor Europe noodzakelijk voor de energietransitie. Daarom is het een samenwerking aangegaan met het Franse Hydrogen Refueling Solutions en energieleverancier ENGIE. Samen willen de partijen een betere oplossing ontwikkelen voor het tanken van waterstof. Deze moet zowel kleine voertuigen als zware voertuigen kunnen tanken.
Met Twin Mid Flow-technologie neemt de tijd om waterstof te tanken sterk af. Door een dubbele nozzle met een hogere stroomsnelheid te integreren in de pomp, kunnen grote vrachtwagens van 40 ton in 8 minuten zo’n 600 kilometer bereik tanken, of 900 kilometer in 12 minuten. Tegelijkertijd kunnen personenauto’s terecht bij dezelfde pomp, waarbij ze hun tank in vijf minuten kunnen volgooien.
Dankzij deze technologie kunnen kleine en zware voertuigen terecht bij dezelfde pomp, waardoor de infrastructuur makkelijker en goedkoper te plaatsen is. Volgens Toyota Motor Europe is de Twin Mid Flow-technologie daardoor heel geschikt om de doelen van de Europese Unie te halen. Zij willen in 2030 op elke 200 kilometer langs de belangrijke transportroutes een waterstoftankstation, waar alle typen voertuigen kunnen tanken. De oplossing van de samenwerkende partijen zal eind dit jaar de testfase ingaan.