In 2024 zijn de verkopen van nieuwe bestelwagens in de Europese Unie met 8,3 procent gestegen tot een totaal van bijna 1,6 miljoen voertuigen. Daarentegen zijn de truckregistraties met 6,3 procent afgenomen tot ruim 300.000 voertuigen.
Dat meldt de koepelorganisatie van bedrijswagenfabrikanten Acea. De bestelwagenverkopen stegen in alle vier grote automotive markten: +13,7 procent in Spanje, +8,4 procent in Duitsland, +1,1 procent in Frankrijk en +0,9 procent in Italië. In Nederland stegen de bestelwagenverkopen in 2024 met maar liefst 87,4 procent tot een totaal van bijna 130.000 voertuigen. Oorzaak van deze stijging is het vervallen van de bpm-vrijstelling per 1 januari 2025, waardoor ondernemers nog snel in 2024 een nieuwe bestelwagen hebben laten registreren.
Trucks
De daling in de truckregistraties kwam met name op het conto van de zware trucks, waarvan de verkoop in de EU met 8,5 procent inzakte. De verkoop in middelgrote trucks steeg met 5,6 procent. In Nederland stegen de registraties in beide segmenten: met 12,2 procent voor zware trucks (totaal: bijna 16.000 stuks) en met 35,1 procent voor de middelgrote trucks tot een totaal van ruim 2700 voertuigen.
Bussen
De verkoop van bussen steeg in 2024 met 9,2 procent in vergelijking tot 2023 tot een totaal van ruim 35.000 voertuigen. Italië liet een opmerkelijke 26,7 procent stijging zien, waar de markt in Spanje met 10,3 procent toenam en die in Frankrijk met 2,2 procent. In Duitsland daarentegen werden 2,0 procent minder bussen verkocht. In Nederland werden in 2024 126,0 procent meer bussen geregistreerd tot een totaal van 888 voertuigen.
Brandstof
Diesel blijft veruit de energieleverancier voor bedrijfswagens. Van de nieuwe bestelwagens in de EU werd in 2024 84,5 procent door diesel aangedreven. Voor trucks is dat zelfs 95,1 procent. Bussen zijn vaker elektrisch aangedreven. Van de nieuwe Europese bussen was nog maar 63,1 procent een diesel, 18,5 procent volledig elektrisch en 9,8 procent hybride elektrisch.
Specifiek voor Nederland was in 2024 87 procent van de nieuwe bestelwagens een diesel en 9 procent een elektrische bestelwagen. Trucks waren nog voor 95 procent diesel aangedreven, maar bussen slechts voor 54 procent, de rest was elektrisch.