Over minder dan een half jaar is het zo ver: de tweede generatie van de slimme tachograaf is verplicht voor alle nieuwe voertuigen op kenteken. Maar is de gehele keten van toeleverancier tot fleetowner en werkplaats er wel klaar voor? Er is reden tot zorg.
In de Mobility Package van de Europese Commissie is vastgelegd dat vrachtwagens die voor internationaal vervoer worden gebruikt, moeten worden uitgerust met nieuwe slimme tachografen van de tweede generatie. De deadline hiervoor is 2025. Sterker nog, per augustus 2023 geldt dit al voor nieuwe voertuigen (eerste toelating dus).
Is er een eerste generatie slimme tachograaf gemonteerd (in voertuigen met een kentekendatum tussen 15 juni 2019 en 21 augustus 2023) dan moet deze vervangen zijn vóór 21 augustus 2025. Deze vervangingsplicht geldt overigens alleen voor voertuigen die gebruikt worden voor internationaal vervoer. En nog wat verder vooruitblikkend: vanaf 1 juli 2026 wordt de tachograaf ook verplicht voor voertuigen vanaf 2000 kg. Nu ligt de ondergrens bij 3500 kg.
Rob Tamse, managing director bij Continental Automotive Trading Nederland, is met de VDO DTCO 4.2 klaar voor de deadlines. “Klaar in de zin dat we het product klaar hebben. Om de hele keten tijdig te kunnen voorzien van nieuwe units zijn er nog wel wat randvoorwaarden waaraan moet worden voldaan.”
Ervaringen uit het verleden leren dat met dit soort processen gewacht wordt tot het laatste moment. “Daar ben ik ook bang voor”, erkent Tamse. “Maar dan gaan we het dus niet halen. Voor de afnemers betekent het dat het voertuig blijft stilstaan, voor de verkopende partijen uitstel van de transactie. Dat gaat de betrokkenen fors geld kosten, waarbij ik even in het midden laat wie waarvoor de rekening uiteindelijk mag betalen. Want ga er maar van uit dat partijen op zo’n moment naar elkaar gaan wijzen.” Er is nog een detail dat voor complicaties zorgt: menig voertuigfabrikant kampt met leveringsproblemen en heeft daardoor de afleverdata naar achteren verschoven. “Sommige voertuigen krijgen daardoor ineens te maken met de verplichte nieuwe tacho-versie.”
In beweging komen
Als producent heeft Continental-dochter VDO niet alleen de 4.1 in het programma maar ook de huidige 4.0 en de voorganger 3.0. Productie vindt in principe plaats op bestelling. Wat betreft de jongste generatie geldt dat er vooruit geproduceerd moet worden zonder dat er dus concrete orders tegenover staan. Met de deadlines steeds dichterbij komend ontstaat het gevaar dat partijen op elkaar gaan zitten wachten. En er dus niets gebeurt.
Tamse bedient als producent de markt via de truckfabrikanten en via één van de geautoriseerde VDO-partners. Die laatste groep bedient de werkplaatsen, ofwel de VDO Tachograaf Service Partners. “Om de jongste generatie te mogen monteren of ijken is training noodzakelijk en ook daarvoor geldt dat je er wel tijdig bij moet zijn”, aldus Tamse. Volgens gegevens van VDO zijn er momenteel 250 vestigingen die klaar zijn voor de 4.1.
Retrofit
De retrofit van de eerste naar de tweede generatie zal naar verwachting gemiddeld zo’n 2,5 tot 3 uur vragen. Bovendien is er de complicatie met het afmelden bij de RDW. Onderbreken van het proces is er niet bij, dan kun je opnieuw beginnen. Dat betekent effectief dat een werkplaats niet later dan half drie begint aan een retrofit. Ook dit beperkt de capaciteit in de markt. Het ijkproces zal overigens uiteindelijk een kwartier tot een half uur langer gaan duren bij de 4.1 dan bij eerdere versies, maximaal twee uur. Dit is overigens exclusief de tijd voor het updaten van software.