VDO claimt als eerste merk een tachograaf met dubbele typegoedkeuring te kunnen presenteren. Deze DTCO 4.1a is geschikt voor toepassing als transitietachograaf bij retrofits én als OS-NMA-tachograaf voor voertuigen nieuw op kenteken, 5 maanden nadat het OS-NMA-protocol officieel is vrijgegeven.

Toen de DTCO 4.1 in 2023 werd geïntroduceerd, was van meet af aan duidelijk dat het hier ging om een ‘transitietachograaf’. Doordat de officiële in-dienst-verklaring van OS-NMA op dat moment nog ontbrak, is dat deel destijds teruggetrokken uit de tachograaf met de ‘transitietachograaf’ als gevolg.

Maar nu is er dan de Gen2v2-tachograaf zoals hij oorspronkelijk bedoeld was: de DTCO 4.1a, geschikt voor het OS-NMA authenticatieprotocol. Dankzij de dubbele typegoedkeuring is deze bij inbouw te programmeren als een transitietachograaf, die voldoet aan de huidige wetgeving en van toepassing is bij de retrofit, voor voertuigen die al op kenteken staan. De DTCO 4.1a kan echter ook worden ingezet als een OS-NMA tachograaf, voor (fabrieks-)nieuwe voertuigen die nog op kenteken gezet moeten worden, verplicht vanaf 5 maanden nadat OS-NMA is vrijgegeven. Dit zal vermoedelijk dus vanaf medio november 2025 moeten worden ingebouwd.

De DTCO 4.1a beschikt over een aantal nieuwe functionaliteiten zoals een betere aansluiting op de cabotagewetgeving dankzij nieuwe rekenregels en aanscherping van de VDO Counter in verband met aangepaste regels voor rust- en rijtijden. Uitgebreidere Bluetooth-functionaliteiten maken het mogelijk met de VDO Fleet app tachograaffuncties te bedienen en data direct naar je VDO Fleet App te downloaden via je smartphone.

GNSS versus OS-NMA

GNSS betekent dat de DTCO in het voertuig het satellietsignaal opvangt en zo de positie van het voertuig bepaalt. Daarbij is een stabiele ontvangst van minimaal 3 satellieten benodigd. Met OS-NMA wordt een extra controle uitgevoerd of de door GNSS opgegeven positie van het voertuig ook echt klopt (positie-authenticatie). Daarnaast zijn, in vergelijking met GNSS, 4 satellieten nodig voor positiebepaling. Eén van deze 4 satellieten dient in verbinding te staan met een grondstation om decodeersleutels te ontvangen, waarmee gecodeerde positieberichten gedecodeerd kunnen worden. In de meeste gevallen zal op het voertuig een externe antenne benodigd zijn, vanwege de vereiste hoge ontvangstkwaliteit van het OS-NMA signaal.

Positie-authenticatie is vooral bedoeld voor nog eerlijker cabotage en om fraude met posities tegen te gaan. Bovendien worden (bijvoorbeeld om atmosferische afwijkingen tegen te gaan) posities hiermee voortdurend gekalibreerd, om deze zo nauwkeurig mogelijk weer te kunnen geven.

De nieuwe DTCO 4.1a is inmiddels beschikbaar. De DTCO 4.1 wordt uitgefaseerd en mag gebruikt blijven worden voor retrofits (als transitietachograaf). Voor werkplaatsen is er dus geen risico op oude voorraad. Daarnaast wordt het voor bezitters van een DTCO 4.1 mogelijk om deze te laten voorzien van een software-update naar DTCO 4.1a.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
15 mei 2025
Europees transport beleeft zwak eerste kwartaal
15 mei 2025
ZF maakt het trailerfabrikanten gemakkelijk
14 mei 2025
Scania Zwolle produceert miljoenste chassis
14 mei 2025
Vandijck Transport test elektrische truck op rit naar Zwitserland
13 mei 2025
Stoneridge presenteert SE5000 Smart 2 OSNMA tachograaf
13 mei 2025
Wierda bouwt MAN TGS met 50 ton GVW
Meest bekeken berichten
Recente reacties