De introductie van de DTCO 4.1, ook bekend als de tweede generatie slimme tachograaf (G2V2), brengt grote veranderingen met zich mee.

Sinds augustus 2023 zijn alle nieuwe voertuigen verplicht uitgerust met deze geavanceerde tachograaf, en de tijd dringt voor bestaande voertuigen. De komende maanden staan in het teken van strikte deadlines waarbij zowel transporteurs als tachograafservicepartners tijdig moeten handelen om te voldoen aan de nieuwe regelgeving die voortvloeit uit het Europese Mobility Package.

Belangrijke deadlines

De aanpassingen zijn onderdeel van de bredere hervormingen van het Mobility Package, gericht op het verbeteren van de naleving van rij- en rusttijden, het versterken van de verkeersveiligheid en het tegengaan van misbruik in de sector. De volgende deadlines zijn cruciaal:

  • Vanaf december 2024: Alle internationaal commercieel opererende zware voertuigen moeten voorzien zijn van de G2V2 tachograaf. Dit markeert het einde van de analoge en oudere digitale tachografen in internationaal commercieel vervoer. Ook moeten chauffeurs vanaf dan de laatste 56 kalenderdagen kunnen tonen via hun tachograaf.
  • Augustus 2025: Alle internationaal commercieel opererende zware voertuigen die gebruikmaken van de eerste generatie slimme tachograaf (G1) moeten voor deze datum zijn geüpgraded naar de G2V2.

Waarom tijdige retrofit cruciaal is

Voor transporteurs die nog geen retrofit hebben ingepland bij een Tachograaf Service Partner (TSP), is het essentieel om dit zo snel mogelijk te doen. Dit kan vaak gecombineerd worden met een gepland werkplaatsbezoek, maar als een dergelijk bezoek dit jaar niet meer op de agenda staat, moet er een aparte afspraak gemaakt worden. Het niet naleven van de nieuwe regelgeving kan resulteren in boetes, vertragingen bij grensovergangen en beperkingen voor internationaal transport.

Chauffeurs kunnen eenvoudig controleren of hun voertuig al is uitgerust met de nieuwe G2V2. Eén van de kenmerken van de DTCO 4.1 is de Bluetooth-functionaliteit, zichtbaar door een Bluetooth-icoontje. Daarnaast staat op de technische print van de tachograaf de aanduiding “GEN2 v2” en een versienummer dat begint met 41xx.

Het retrofitproces stapsgewijs

Voor TSP’ers die verantwoordelijk zijn voor de installatie en kalibratie van de nieuwe tachograaf, biedt de VDO Workshop Tab een eenvoudige en gestroomlijnde manier om de retrofit uit te voeren. De ingebouwde Kalibratiewizard leidt technici stap voor stap door het proces.

n Flexibele Universele Programmering (FUP): Dit is de snelste en eenvoudigste methode. Alle parameters en het massageheugen van de oude tachograaf worden gekloond naar de nieuwe tachograaf, waarna de DSRC (Dedicated Short-Range Communication) in het voertuig wordt geprogrammeerd.

n Standaard Universele Programmering: Als FUP niet mogelijk is, worden de wettelijke TCO- en CAN-parameters van de oude tachograaf uitgelezen en vervolgens opnieuw ingevoerd in de nieuwe tachograaf. Na vervanging moet eerst het voertuigconfiguratiebestand worden geprogrammeerd, waarna de overige gegevens kunnen worden geüpdatet.

Nauwkeurige positiebepaling en automatische functies

Een van de belangrijkste verbeteringen is de mogelijkheid om nauwkeuriger grensovergangen en laad- en loslocaties te registreren. De tachograaf gebruikt hiervoor geavanceerde GNSS-technologie en de meest recente kaarten. Dit zorgt ervoor dat chauffeurs geen handmatige invoer meer hoeven te doen bij grensovergangen, wat de naleving van de regels aanzienlijk eenvoudiger maakt. Daarnaast kunnen handhavingsinstanties de gegevens uit de tachograaf uitlezen: via vaste portalen boven de weg, via mobiele eenheden langs de kant van de weg en vanuit rijdende voertuigen.

Dit verhoogt de handhavingscapaciteit zonder dat voertuigen constant moeten stoppen voor controles.

Registratie van ladingstype

Een nieuwe functie die is geïntroduceerd met de G2V2 tachograaf is de verplichting om het ladingstype in te voeren. Chauffeurs moeten aangeven of het voertuig passagiers of goederen vervoert. Dit is een belangrijke toevoeging die handhavingsinstanties helpt om beter te controleren op de juiste toepassing van de rij- en rusttijdenwetgeving.

Nieuwe tachograafkaarten

Naast de introductie van de G2V2 tachograaf, zijn er ook nieuwe bestuurders- en werkplaatskaarten beschikbaar. Deze kaarten bevatten extra gegevens die specifiek zijn voor de nieuwe generatie tachografen. Hoewel oudere kaarten nog wel kunnen worden gebruikt met de nieuwe tachograaf, is het raadzaam om tijdig over te stappen op de nieuwste kaarten om volledig te profiteren van de verbeterde functionaliteiten.

Voorbereiden op de toekomst

De nieuwe regels vragen om tijdige actie van zowel transporteurs als Tachograaf Service Partners. Het is cruciaal om de komende deadlines niet te missen en ervoor te zorgen dat alle voertuigen die internationaal commercieel opereren zijn uitgerust met de juiste tachograaf.

Meer weten? Neem contact op met AA-Equipment Support.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
7 februari 2025
Beste DAF dealer zit in Roemenië
6 februari 2025
Ondernemersvertrouwen daalt weer in 2025
6 februari 2025
DB Schenker ontvangt eerste tien MAN eTGX trekkers
5 februari 2025
Renate de Walle nieuwe director Volvo Group Truck Center
5 februari 2025
Dollevoet kiest Mercedes-Benz vanwege lage downtime
5 februari 2025
Heemskerk fresh & easy gaat voor zuinig met Volvo
Meest bekeken berichten
Recente reacties