De Europese Unie heeft ingestemd met een overgangsperiode van twee maanden, waarbij chauffeurs zonder slimme tachograaf nog niet beboet gaan worden. De retrofit van de tachograaf moet nu voltooid zijn voor maart 2025.

Vervoerders werden gewaarschuwd dat uitstel niet ging gebeuren, maar het is er toch van gekomen. Met uitzondering van Denemarken stemden alle lidstaten voor een overgangsperiode van twee maanden voor de retrofit van de tachograaf. Dat wil zeggen dat internationaal rijdende vrachtwagens niet op 1 januari maar op 1 maart 2025 voorzien moeten zijn van een slimme tachograaf. De Europese Unie heeft landen gevraagd in die twee maanden geen boetes uit te delen.

Vervoerders halen wellicht opgelucht adem, maar zij zijn nog niet uit de brand. Werkplaatsen hebben het erg druk, dus zonder afspraak wordt het lastig ook de nieuwe deadline te halen. Bovendien komt de volgende golf er al aan: op 21 augustus 2025 moeten ook alle slimme tachografen van de eerste generatie vervangen zijn door exemplaren van de tweede generatie.

Al lang wijzen belangenorganisaties erop om op tijd te beginnen met de retrofit van de tachograaf. Het is geen eenvoudige taak en werkplaatsen komen al om in het werk. Er is nu wel een uitstel gekomen, maar de korte tijdsperiode ervan laat zien dat vervoerders echt verwacht worden om hun zaakjes op orde te hebben.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
21 januari 2025
Volvo FH voor grondzuigmachine Wilting
21 januari 2025
MAN stelt dataset van autonome vrachtwagens beschikbaar
20 januari 2025
Elektrische Volvo’s voor afvalinzameling
20 januari 2025
Predicaat hofleverancier Millenaar & Van Schaik
17 januari 2025
Hulp bij de nieuwe machineverordening
17 januari 2025
Renewi bestelt 190 DAF trucks
Meest bekeken berichten
Recente reacties