Het wagenpark van P&M Jansen uit Rotterdam bestaat voornamelijk uit grote, opvallende Scania’s. Toch rijden deze vrachtwagens nauwelijks kilometers op een dag. En dat terwijl P&M Jansen er alleen maar meer werk bij krijgt.
In 1994 krijgen Peet Jansen en zijn zoon Marco de mogelijkheid van Van Dijk Delft, oftewel Dijco, om voor zichzelf te beginnen als charter. Dit is het begin van P&M Jansen. Jaren rijden ze internationaal met groenten en fruit, tot de financiële crisis in 2012 roet in het eten gooit. De vrachtwagens van P&M Jansen rijden vanaf dat moment vooral nog in het binnenland. Ondertussen is tegenwoordig zelfs dat niet meer het belangrijkste werk. Vaak komen de auto’s van het bedrijf niet eens het veilingterrein af.
“Eigenlijk zijn onze auto’s een soort terreintrekker”, vertelt Jeffrey Jansen. Nadat zijn vader Peet met pensioen ging en zijn broer Marco in 2023 overleed, heeft hij de dagelijkse leiding bij P&M Jansen. “Ons werk concentreert zich op de industrieterreinen rond de veiling in Barendrecht. We rijden van de ene loods naar de andere. Een pallet hier, een pallet daar. Vaak staat er ergens een buitenlandse vrachtwagen te wachten op een paar pallets. Die moeten dan snel gebracht worden. Het is allemaal ad hoc. We zijn de spin in het web tussen al die bedrijven. Eigenlijk is het heel gek wat we doen.”

Het betekent dat de vrachtwagens van P&M Jansen op en neer rijden tussen de verschillende bedrijven in Barendrecht en Ridderkerk. “Af en toe doen we een ritje naar Breda of naar Waddinxveen, maar meestal blijven de auto’s op het veilingterrein”, vertelt Jansen. “Het zijn allemaal kleine stukjes. Vaak rijden onze vrachtwagens maar 20 of 30 kilometer op een dag.” Het is dan ook des te opvallender dat het wagenpark van P&M Jansen voornamelijk bestaat uit grote Scania’s.
Niet nodig
Momenteel rijden er zes Scania’s en één DAF bij P&M Jansen, plus nog een vaste charter. Vijf van de Scania’s zijn Topline trekkers. Twee daarvan hebben een V8. Stuk voor stuk zijn het opvallende auto’s, met veel accessoires. Jansen geeft meteen toe: “Zulke auto’s hebben wij helemaal niet nodig. Maar je moet het werk een beetje aantrekkelijk houden. Scania, dat vinden de jongens wat. We zouden het werk ook met goedkope terminaltrekkers kunnen doen, maar dat vindt niemand leuk. Nu hebben we een gezellig team met nauwelijks verloop. Allemaal gemotiveerde chauffeurs met passie. Die werken gewoon beter. Ook voor de klanten is het beter: zij weten precies wie er komt laden.”
Op één na zijn alle vrachtwagens tweedehands gekocht. Gemiddeld zijn ze tien jaar oud. “De oudste is dertien jaar oud. De nieuwste is uit 2022, die kochten we nieuw als verrassing voor een chauffeur die al lang voor ons werkte”, vertelt Jansen. “Sommige hebben meer dan een miljoen kilometer op de teller staan, maar dat maakt niet uit. Bij ons komt er toch niet veel meer bij.” Vaak komen de vrachtauto’s van Semtrade in Maasdijk, waar Jansen een goede relatie mee heeft. Het is echter maar net wat er op zijn pad komt.
Reclame
De trailers van het bedrijf, twee eigen en de rest gehuurd, zijn voorzien van kleurige reclame van klanten. Jansen: “Zij vragen ons zelf om de trailers van hun naam te voorzien. Onze auto’s rijden de hele dag rond op het veilingterrein en vallen ontzettend op. Medewerkers van die bedrijven daar zien ons constant rijden. Klanten winnen er veel klandizie mee. Mijn naam hoef ik niet op die trailers te hebben, ze kennen me toch wel. Plus als het mijn klanten meer werk oplevert, dan is dat alleen maar goed voor ons.”
Het soort werk van P&M Jansen legt wel een extra druk op de planning. Jeffrey bemant deze samen met zijn broer Dennis en neef Jeremy. “We beginnen ‘s ochtends met misschien drie orders, maar we eindigen met meer dan honderd. Ze komen gedurende de dag en ze hebben allemaal haast”, vertelt hij. “Het is plannen en begeleiden. We bellen overal achteraan: staat het al klaar? We hebben geen tijd om te wachten. Het is laden en meteen weer weg.”
Onderhoud
De hoge leeftijd van de vrachtwagens maakt goed onderhoud wel erg belangrijk. Daarbij is het werk intensief: het is veel sturen, veel optrekken en remmen. “Elke auto wordt heel goed onderhouden”, vertelt Jansen. Hij besteedt liever iets extra’s aan goed onderhoud, dan dat een vrachtwagen met pech stil komt te staan. Omdat de vrachtwagens zo weinig kilometers maken, is de locatie van de werkplaats erg belangrijk. “Ik moet iets in de buurt hebben. De dealers van Scania zitten in Alblasserdam en in Hoogvliet. Dat heeft niet zoveel zin als je alleen maar op het veilingterrein in Barendrecht rijdt”, stelt Jansen.
‘We beginnen ‘s ochtends met misschien drie orders, maar we eindigen met meer dan honderd.’
Gelukkig heeft hij sinds twee jaar een goede relatie met Truckservice Plus in Ridderkerk. Deze onafhankelijke werkplaats zit vlakbij het veilingterrein. “Hier kunnen we altijd terecht en ze proberen je ook echt te helpen. We kunnen meteen langsrijden als we een storing hebben. Bij een dealer duurt een afspraak vaak veel te lang”, stelt Jansen. Ook voor banden heeft hij een adres dichtbij gevonden: Profile DSB Barendrecht. Jansen kiest bewust voor banden met een goede prijs-kwaliteitverhouding. Aan dure banden heeft hij niets, maar aan de allergoedkoopste ook niet. Hetzelfde geldt voor onderdelen: P&M Jansen kiest voor de belangrijke onderdelen altijd nieuw.

“Eigenlijk kijken we niet naar de leeftijd van een vrachtwagen of naar het aantal kilometers op de teller”, vertelt Jansen. “Het gaat veel meer om de staat van onderhoud. Zo kreeg ik laatst een Scania uit 2016 aangeboden door een eigenrijder. Die auto zag er uit als nieuw. Die heb ik dus meteen gekocht. Wat voor iemand anders afgedankt is, kan bij ons nog jaren mee.” Vreemd genoeg is hij niet bang voor de vrachtwagenheffing, die volgend jaar ingaat. Jansen vindt het alleen maar goed. Zijn vrachtwagens maken nauwelijks gebruik van de snelweg en betalen per gereden kilometer is voor hem ook gunstig.
Moeite om nieuwe chauffeurs te vinden, heeft P&M Jansen niet. Hier zorgen de fraaie vrachtwagens wel voor. “Het moeilijkste is om mensen te overtuigen dat het werk leuk is”, stelt Jansen. “Maar we hebben een leuk team en iedereen kent je. Bij het laden en lossen word je altijd snel geholpen. Je hebt geen files, geen ellende overdag. We werken van 7 tot 5, want dan zijn die bedrijven open. Je hebt dus ook tijd voor een sociaal leven. Plus je rijdt ook nog eens een dikke auto. Ook voor charters is het werk interessant, want je hebt weinig kilometerkosten.”
Ondanks dat het fruitseizoen nog niet eens echt is begonnen, is het al razend druk. Naar verwachting wordt het werk alleen maar meer. Gemeente Ridderkerk bouwt aan een nieuw industrieterrein dat tegen het veilingterrein in Barendrecht aanligt. Jansen ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet: “Het wordt alleen maar meer, sneller, groter. Ik verwacht dat we meer auto’s nodig hebben. We doen ons best iedereen te bedienen tussen alle chaos door. Sowieso kunnen we niet meer stoppen met dit werk. Wij zijn de enigen die dit doen. Als ik zou stoppen, dan komen ze me halen.” ‹