Zes exemplaren van de MAN eTGX heeft Behrens-Gruppe al rijden, maar er volgen er nog zes. Volgens het bedrijf doet de elektrische MAN eTGX het boven verwachting goed, zelfs op de lange afstand.
De eerste zes elektrische vrachtwagens hebben sinds januari al meer dan 50.000 kilometer afgelegd. Het zijn 6×2 bakwagens, voorzien van een elektrische Palfinger heftruck. Ze vervoeren houtproducten naar bouwplaatsen. “De MAN eTGX overtreft onze verwachtingen”, stelt wagenparkbeheerder Andreas Jedamzik. “Ze zijn betrouwbaar en efficiënt. “Onze MAN eTGX verbruikt gemiddeld tussen de 80 en 90 kWh per 100 kilometer, ongeveer tien procent minder dan we hadden aangenomen.”
Terwijl de andere elektrische vrachtwagens dagelijks zo’n 350 kilometer rijden, wordt één exemplaar ingezet voor dagelijkse transporten tussen Rotenburg en Osnabrück. Dit is een afstand van 650 kilometer: meer dan de actieradius van 500 kilometer. Onderweg laadt de vrachtwagen op bij een vast laadpunt, dat eigendom is van het bedrijf. Op deze manier toont Behrens-Gruppe dat elektrisch rijden ook op de lange afstand haalbaar is met de MAN eTGX. In Rotenburg beschikt het bedrijf over zes laadpalen, waar de voertuigen in de nacht worden opgeladen.