De Chinese eigenaar heeft Ginaf alweer verkocht. Terug op eigen benen wil het bedrijf uit Veenendaal zich zo snel mogelijk richten op waar het goed in is: het modificeren van bouwvoertuigen, het ontwikkelen van elektrische trucks en het uitvoeren van speciale projecten.

Een degelijke reputatie komt te voet en gaat te paard. Een waarheid waar ook Ginaf mee te maken heeft gehad. De overname door het Chinese CHTC in 2011 leidde weliswaar tot de grootste order voor Ginaf ooit, maar met de overstap naar Euro 6 was Ginaf aan de late kant. “Het bedrijf staat weer op eigen benen en de relatie met DAF is weer wat die was”, legt algemeen directeur Roeland van der Woude uit. Samen met zijn collega’s Jan Willem van de Krol en met Dirk Inia geeft hij inzage in de nieuwe strategie. 

De heren verwachten niet dat de orderboeken op korte termijn zullen uitpuilen, maar toch: “Nu de wereld weet dat we er weer zijn en nu we weer goed aansluiting hebben gevonden bij de DAF-organisatie, leidt dat meteen tot bestellingen en tot het opnieuw kennis maken met vele klanten en relaties uit de branche”, zegt Van der Woude. “We bouwen op aanvraag en we maken ons geen illusies dat het grote aantallen gaan worden. We willen ons profileren bij drie- en vier-assers met wide-spread tandemstel en met vijf-assers in alle soorten en maten. We leggen ons toe op chassis-modificatie, as-bijplaatsingen, het aanpassen van de wielbasis en we verzorgen de homologatie. Van het DAF-dealernet zijn er 25 ook Ginaf-dealer en dat helpt natuurlijk flink. We kunnen daardoor ook een serieus aftersalesnetwerk bieden aan onze klanten”, legt Jan Willem van der Krol uit.

De relatie met DAF is volgens Ginaf weer zoals die hoort te zijn.

Tatra

Natuurlijk hebben de Ginaf-mannen moeten toezien hoe enkele DAF-dealers na het wegvallen van Ginaf, trucks van het Tsjechische merk Tatra gingen verkopen. Daar zit tenslotte ook een DAF-aandrijflijn in en de Tsjechen gebruiken DAF-cabines. Toch zien de ingenieurs in Veenendaal Tatra niet echt als een concurrent: “Bedrijven die een Tatra willen, gaan vaak voor een voorwielaandrijver, waarbij de hoogte minder van belang is. Een Ginaf is voor bedrijven die een relatief lage multi-asser willen, waarbij vaak ook nog sprake is van een wide-spread tandemstel. Dat is meestal een wat langer voertuig.” 

Maar er is zeker overlap. Ginaf wordt verkocht vanuit 25 DAF-dealervestigingen. “Ons doel is te leveren wat DAF met zijn aanbod aan bouwvoertuigen niet kan leveren. Dat betekent dat wij bijvoorbeeld een wide-spread tandemstel kunnen bouwen voor DAF-klanten of een as kunnen bijplaatsen. Echte specialistische klussen, maatwerk, daar zijn we goed in”, aldus Van der Woude en Van der Krol. Laatstgenoemde zegt dat, nu Ginaf weer op eigen benen staat, de relatie met DAF Eindhoven ook weer op het vertrouwde niveau is gebracht. “We krijgen de info die we nodig hebben en er wordt gezamenlijk nagedacht hoe DAF zijn klant kan behouden door ons voor een project in te schakelen. Een mooi voorbeeld hiervan is de mogelijkheid om een meer-assig voertuig te voorzien van twee tientons voorassen. Die assen zijn dan wel bladgeveerd. Dat wij die mogelijkheid kunnen leveren, is inmiddels bevestigd door DAF. Klanten hoeven dan niet voor garantieperikelen te vrezen.”

Opbouw van een hydropneumatisch veersysteem.

Elektrisch

Bouwvoertuigen construeren op basis van DAF of DAF-trucks ombouwen is niet het enige wat Ginaf wil gaan doen. Al in de tijd dat het nog onder Chinees eigenaarschap functioneerde, pionierde Ginaf met elektrische trucks. “Dat pionieren wordt minder, want we hebben de techniek nu uitstekend in de vingers”, zegt Dirk Inia, CTO bij Ginaf. Hij werkt aan een minibus waarvan het batterijpakket een andere plek moet vinden dan in de bodem, waar de fabrikant het oorspronkelijk bedacht had. “Maar dan worden de instap en de vloer in de passagiersruimte te hoog, dus we bedenken hier nu een ombouw voor.” 

Inia borduurt verder voort op de versmalde huisvuilauto’s die Ginaf destijds met een Iveco-cabine leverde aan de gemeente Amsterdam. “De toekomst van de huisvuil-auto is een batterij-elektrische aan—drijf-lijn en een elektrische kraakpers. Het typeert Ginaf, dat we daarin de meest efficiënte oplossing kunnen bouwen.” 

Roeland van der Woude zegt te verwachten dat Ginaf onder andere in het openbaar vervoer beter het verschil kan maken met elektrische oplossingen. “Prijzen dalen, vermogens en actieradii worden hoger. Voor het openbaar vervoer is prijs niet doorslaggevend. Het mag best wat duurder zijn, maar het zal de komende jaren overal goedkoper worden.” Van der Woude verwacht geholpen te worden door regelgeving. “In 2025 sluiten veertig steden de poort voor voertuigen die op fossiele brandstof rijden. Het zal leiden tot meer vraag uit de markt.”

Daarbij blijft het wat Ginaf betreft niet bij de batterijpakketten die ze tot dusverre ingebouwd hebben. In ontwikkeling is een brandstofcel voor waterstof-elektrische aandrijving waarvan de directie verwacht dat die volgend jaar gereed is voor inbouw in een vrachtwagenchassis. “Natuurlijk zien we dat DAF ook werkt aan waterstoftechniek en dat zij de productie van elektrische trucks gaan opschalen. Maar wij zijn er voor de speciale uitvoeringen en voor de retrofit voor die bedrijven die toch met hun truck de stad in willen blijven rijden, ook na 2025.” 

Specials, retrofit

Ginaf wil een specialist zijn voor klanten die willen afwijken van wat DAF af-fabriek kan leveren. Maar daarnaast biedt Ginaf ook enkele producten en mogelijkheden waar klanten uit bijvoorbeeld de bouwsector verder mee kunnen. “Standaard zijn wij sterk in drie- en vier-assige chassis, bijvoorbeeld met een wide-spread tandemstel. Wij kunnen hierin een bruikbaar aanbod doen, met hydropneumatische vering, waterpas-stelling enzovoorts. Een state-of-the-art bouwvoertuig. Dit geldt ook voor vijf-assers in alle versies die we nu kennen. Daarbij kunnen we klanten helpen die van hun vier-asser, een vijf-asser willen maken. Tot slot kunnen we nog een tussenvorm leveren, namelijk de Hydro-Axle +. Dat is een hydrostatische aandrijving op de vooras, voor die klanten die weliswaar off-road rijden met hun bouwvoertuig, maar minder intensief in zwaar terrein.” Met eerste orders via DAF-dealers binnen, en met enkele speciale verzoeken uit andere landen, gaat het team van 35 man in Veenendaal aan de slag.

Voorbeeld van het bijplaatsen van een as.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken
Recente Reacties