Fiat Power Train, de gerenommeerde motorenbouwer uit Turijn, kwam naar de IAA met een nieuwe dertien liter zescilinder motor, die niet alleen geschikt is voor diesel, maar ook voor (bio)gas, en zelfs waterstof. Let wel, de klant moet van te voren aangeven welk type brandstof het gaat worden. Er kan dus niet met één motor afwisselend op verschillende brandstoffen gereden worden.
Het gaat om een nieuw motorblok, de XC13, waarbij er sprake is van een ‘basismotor’ die met verschillende onderdelen opgebouwd kan worden tot de motor die de klant wenst, en dus het gewenste brandstoftype. Daarbij zegt FPT de standaardisatie zo ver als mogelijk te hebben doorgevoerd.
Euro 7
FPT geeft al de nodige cijfers vrij van hun nieuwe krachtbron. Zou kan de dieselversie 600 pk leveren en een koppel van 2850 Nm, wat volgens FPT vijf procent meer vermogen is en veertien procent meer koppel dan de vorige motor. De gasvariant levert 520 pk en 2500 Nm koppel. Daarbij stoot de dieselversie negen procent minder CO2 uit en de gasversie 10% minder. Met eenvoudige upgrades zegt FPT aan de komende emissienorm Euro 7 te kunnen voldoen. Spijtig is dat FPT nog geen cijfers heeft vrijgegeven over de waterstofvariant van de XC 13 motor.