Tijdens de IAA Transportation-beurs in Hannover presenteerde Goodyear een conceptband voor vrachtwagen die voor 63 procent uit duurzame materialen bestaat. De conceptband bevat vijftien ingrediënten in twintig bandonderdelen. Deze conceptband heeft het label ‘A’ in brandstofefficiëntie, wat betekent dat deze dezelfde brandstofbesparing biedt als de meest efficiënte Goodyear vrachtwagenbanden die momenteel worden aangeboden.

Carbon black wordt in banden gebruikt om de samenstelling te versterken en de levensduur van het loopvlak te verlengen. Carbon black wordt traditioneel gemaakt door verschillende soorten producten op basis van aardolie of koolteer te verbranden. Deze conceptband bevat vier verschillende soorten carbon black die zijn geproduceerd uit plantaardige olie, pyrolyse-olie van afgedankte banden, opvang en omzetting van kooldioxide en een koolstofarm methaanpyrolyseproces.

Koolzaadolie

Sommige van de op aardolie gebaseerde oliën in deze conceptband werden vervangen door het gebruik van koolzaadolie. Koolzaadolie is een biologische grondstof die helpt om de rubbersamenstelling van een band soepel te houden bij wisselende temperaturen. Het gebruik van koolzaadolie op biologische basis is in lijn met de doelstelling van het bedrijf om tegen 2040 oliën op basis van aardolie volledig te vervangen in zijn producten.

Silica is een ingrediënt dat vaak in banden wordt gebruikt om de grip te verbeteren en het brandstofverbruik te verminderen. Deze conceptband bevat volgens Goodyear een uniek soort silica, geproduceerd uit rijstkafas, een bijproduct van de rijstverwerking dat vaak wordt weggegooid. Uit deze afvalas is silica van hoge kwaliteit geproduceerd.

Polyester wordt gerecycleerd uit plastic flessen en ander plastic afval door het polyester om te zetten in zijn basischemicaliën en deze om te zetten in technisch zuiver polyester dat gebruikt wordt voor koordlagen in banden, wat een betere herprofilering mogelijk maakt, zegt Goodyear.

Data

In de toekomst kan deze conceptband worden geconnecteerd en kan deze diverse parameters van de band monitoren. Dit heeft het potentieel om afval te verminderen en de efficiëntie te verhogen door de ideale spanning en conditie van de band te handhaven. Het monitoren van de conditie van de band is een belangrijke factor om te bepalen of en wanneer een band kan worden vernieuwd, waardoor mogelijk wordt bijgedragen aan een circulaire economie en meer efficiëntie. Zeker met een lage rolweerstand, volledige herprofileerbaarheid en met de mogelijkheid om de gezondheid van de band te monitoren met de Goodyear Total Mobility-oplossingen. Goodyear Total Mobility is een end-to-end vlootaanbod dat het volledige assortiment premium banden voor vrachtwagens, het pakket oplossingen voor datagestuurde monitoring met voorspellende analyses en meer dan 2.000 servicelocaties in heel Europa samenbrengt.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
13 januari 2025
NMFTA: cybersecurity is de grootste bedreiging voor transport
11 januari 2025
Nieuwe investeerder voor Ginaf
10 januari 2025
Belgische tol levert flink wat op
10 januari 2025
Goodyear verkoopt het merk Dunlop
9 januari 2025
Twintig Scania trekkers voor SVZ
8 januari 2025
MAN TGS 4×4 tankwagens voor FullTank
Meest bekeken berichten
Recente reacties