Het was een boodschap die overal op de IAA Transportation in Hannover klonk. Op de verschillende stands deden CEO’s van vrachtwagenmerken een dringende oproep aan politici: zorg voor voldoende infrastructuur.

“Onze elektrische vrachtwagens zijn niet zomaar demovoertuigen. Deze vrachtwagens zijn nu al te koop en kunnen veel transport al duurzaam uitvoeren. Het gebrek aan infrastructuur voor elektrische vrachtwagens en die op waterstof is nu de road block voor een duurzaam transport”, aldus Karin Rådström, CEO van Mercedes-Benz Trucks op de IAA. Haar collega’s Alexander Vlaskamp van MAN Truck & Bus en Christian Levin van de Scania Group hadden dezelfde boodschap.

Dit jaar zijn er nauwelijks nieuwe modellen geïntroduceerd op de IAA. Op de stands stonden veelal de elektrische modellen die twee jaar geleden al geïntroduceerd zijn. Deze zijn ondertussen geheel productierijp. De verkoop van elektrische vrachtwagens stokt echter. Er is nog nauwelijks publieke infrastructuur, die nodig is voor het inzetten van duurzame vrachtwagens op de lange afstand. Infrastructuur om elektrische vrachtwagens te laden, maar ook voor waterstof.

Diverse CEO’s deden dan ook een dringende oproep aan beleidsmakers en politici: kom nu eens met die infrastructuur. De deadlines komen dichterbij, maar zonder de benodigde infrastructuur loopt de verduurzaming vertraging op. Het is dringend: volgens Rådström hebben we 400 nieuwe laadstations per maand nodig om in 2030 voldoende infrastructuur te hebben.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
19 maart 2025
Fieten Olie is fan van Volvo
19 maart 2025
Miljoenste vrachtwagen uit Renault-fabriek Bourg-en-Bresse
18 maart 2025
Trailers Schmitz Cargobull duurder
18 maart 2025
Continental vertrouwt op AI bij ontwikkeling
17 maart 2025
Meer duidelijkheid over zero-emissiezones
17 maart 2025
Milence opent eerste elektrische corridor
Meest bekeken berichten
Recente reacties