De fabriek van Mercedes-Benz in Wörth is overgestapt op een nieuwe manier van spuiten. Hiermee bespaart de vrachtwagenbouwer tot 40% in energie, wat aanzienlijk minder CO2-uitstoot betekent.

Grote bedrijven worden gedwongen te kijken naar hun milieu-afdruk. Hierbij speelt de uitstoot van CO2 een grote rol. Het is reden voor bedrijven als Mercedes-Benz om eens goed naar het productieproces te kijken. Bij het spuiten van cabines bleek een forse verbetering haalbaar. Deze scheelt niet alleen veel uitstoot maar bespaart ook veel geld.

Andreas Bachhofer, directeur van de fabriek van de Wörth en Mercedes-Benz Trucks Production: “We zijn erin geslaagd om een van de meest innovatieve spuitprocessen ter wereld in de fabriek van Wörth te ontwikkelen en te implementeren. Naast de ombouw van onze assemblagelijnen voor de productie van voertuigen met alternatieve aandrijfsystemen, is het nieuwe spuitproces één van de grootste veranderingen voor onze productie. We investeren de komende jaren aanzienlijk in de site en bereiden ons voor op de toekomst in de grootste Mercedes-Benz-vrachtwagenfabriek.”

Het draait bij het nieuwe spuitproces om zogenaamde ultra-high-solid verf, die aanzienlijk minder energie vereisen. Het drogen van de verf tussen het aanbrengen van verschillende lagen is niet meer nodig. Direct na het aanbrengen van de primer kan de lak direct worden aangebracht in dezelfde spuitcabine. Daarbij is ook nog aanzienlijk minder verf nodig. In het nieuwe proces zijn maar vijf spuitcabines en twee drogers nodig, tegen vijftien spuitcabines en vier drogers in het oude proces. Daarbij droogt de lak zonder dat er fossiele brandstoffen nodig zijn.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
15 mei 2025
Europees transport beleeft zwak eerste kwartaal
15 mei 2025
ZF maakt het trailerfabrikanten gemakkelijk
14 mei 2025
Scania Zwolle produceert miljoenste chassis
14 mei 2025
Vandijck Transport test elektrische truck op rit naar Zwitserland
13 mei 2025
Stoneridge presenteert SE5000 Smart 2 OSNMA tachograaf
13 mei 2025
Wierda bouwt MAN TGS met 50 ton GVW
Meest bekeken berichten
Recente reacties