De fabriek van Mercedes-Benz in Wörth is overgestapt op een nieuwe manier van spuiten. Hiermee bespaart de vrachtwagenbouwer tot 40% in energie, wat aanzienlijk minder CO2-uitstoot betekent.
Grote bedrijven worden gedwongen te kijken naar hun milieu-afdruk. Hierbij speelt de uitstoot van CO2 een grote rol. Het is reden voor bedrijven als Mercedes-Benz om eens goed naar het productieproces te kijken. Bij het spuiten van cabines bleek een forse verbetering haalbaar. Deze scheelt niet alleen veel uitstoot maar bespaart ook veel geld.
Andreas Bachhofer, directeur van de fabriek van de Wörth en Mercedes-Benz Trucks Production: “We zijn erin geslaagd om een van de meest innovatieve spuitprocessen ter wereld in de fabriek van Wörth te ontwikkelen en te implementeren. Naast de ombouw van onze assemblagelijnen voor de productie van voertuigen met alternatieve aandrijfsystemen, is het nieuwe spuitproces één van de grootste veranderingen voor onze productie. We investeren de komende jaren aanzienlijk in de site en bereiden ons voor op de toekomst in de grootste Mercedes-Benz-vrachtwagenfabriek.”
Het draait bij het nieuwe spuitproces om zogenaamde ultra-high-solid verf, die aanzienlijk minder energie vereisen. Het drogen van de verf tussen het aanbrengen van verschillende lagen is niet meer nodig. Direct na het aanbrengen van de primer kan de lak direct worden aangebracht in dezelfde spuitcabine. Daarbij is ook nog aanzienlijk minder verf nodig. In het nieuwe proces zijn maar vijf spuitcabines en twee drogers nodig, tegen vijftien spuitcabines en vier drogers in het oude proces. Daarbij droogt de lak zonder dat er fossiele brandstoffen nodig zijn.