In nauwe samenwerking met het Duitse HRD kwam De Rooy tot een concept van een trailer met een lengte van 12,4 meter. Door een Tridec systeem worden de beide assen tegen elkaar in gestuurd waardoor de oplegger neutraal in de bochten ligt. Het bekende naar binnen lopen van een trailer blijft praktisch achterwege.
“In feite heb je met die tweede as een soort naloopas”, vertelt directeur Peter de Rooij. “Maar dan op de trailer en net wat gunstiger voor de gewichtsverdeling. Daardoor kunnen we nooit meer de trekas overbelasten.”
De Rooy heeft geregeld zware pallets en IBC’s. “Die staan vaak voorin. Op het moment dat de chauffeur gaat lossen, wordt de totale trailer wel lichter maar neemt de druk op de trekas toe omdat het gewicht van de lading achter de traileras niet meer als een hefboom de trekas ontlast. Als je weet dat elke truck gemiddeld tenminste één keer per dag over een weeglus rijdt, dan kun je de rest zelf wel invullen.”
De kostprijs pakt weliswaar hoger uit, maar door de toegenomen laadcapaciteit (van 15 naar 22 ton, 45 pallets) is dat terug te verdienen. Met goed plannen kan het een bakwagen schelen, aldus De Rooy. In plaats van schuifzeilen, zoals op de trailers in de rest van de vloot, liet De Rooy nu klapdeuren bouwen en wel over de helft van de lengte van één zijde van de trailer.