De internationale transportorganisatie IRU roept de Europese Raad op om haast te maken met uniforme regels over maten en gewichten van vrachtwagens. Het gebrek aan actie vanuit de EU staat de energietransitie in de weg.

In een brief aan alle lidstaten roept IRU op om overeenstemming te bereiken over de aanpassingen van maten en gewichten van vrachtwagens. De Europese Unie wil deze graag meer uniform maken, maar concrete beslissingen blijven uit. Dit komt door interne discussies. Volgens de IRU is het aanpassen van maten en gewichten een eenvoudige manier om snel duurzame resultaten te behalen.

“Deze aanpassing gaat niet alleen over het wegtransport”, stelt IRU-directeur Raluca Marian. “Het maakt de hele mobiliteits- en logistieke ketens efficiënter en groener in de hele EU. Zorgen van afzonderlijke lidstaten kunnen later apart behandeld worden. Zorgen over de toename van lading per vrachtwagen missen het punt. Logistiek werkt alleen als modaliteiten elkaar aanvullen, niet als ze elkaar tegenwerken.”

De aanpassingen focussen vooral op twee gebieden. Elektrische vrachtwagens en bussen zouden zwaarder en langer mogen zijn omdat ze anders een nadelige positie ten opzichte van brandstofvoertuigen hebben. Ook zouden langere vrachtwagens internationaal toegestaan moeten worden. Het toestaan van deze, zoals de Super EcoCombi, geeft voordelen voor het milieu omdat er minder voertuigen nodig zijn om meer lading te vervoeren. Discussies over het effect op de modal split houden beslissingen echter tegen.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
13 november 2025
AI in opkomst in het transport
13 november 2025
Scania test waterstoftruck samen met klanten
13 november 2025
Profile DBS: we mogen best wat trotser zijn
12 november 2025
Nieuwe generatie Toyota Hilux komt volgend jaar
12 november 2025
Van der Werff zet MAN eTGX megatrekker in
12 november 2025
Maat – Wat lokaal begint, groeit verder
Meest bekeken berichten
Recente reacties