De transportwereld stevent op een infarct af, stelt transportorganisatie IRU. Steeds meer chauffeurs gaan met pensioen, maar er is weinig nieuwe aanwas. Sterker nog, het aandeel jonge chauffeurs is in 2024 gedaald.
Transportorganisatie IRU deed onderzoek naar het chauffeurstekort in 36 landen, die samen 70% van het wereldwijde BBP uitmaken. In deze landen gaan komende vijf jaar zo’n 3,4 miljoen chauffeurs met pensioen. Dat betekent dat in Europa 17 procent van de huidige chauffeurs is gestopt. In China is dit 18 procent, in Australië zelfs 21 procent van de chauffeurs. Een enorm probleem, want nieuwe aanwas is er nauwelijks.
Tussen 2023 en 2024 daalde het percentage jonge chauffeurs ten opzichte van het totaal naar 5,8 procent. In Polen en Spanje is slechts 3 procent van de chauffeurs onder 25 jaar; in Italië en Duitsland is dit respectievelijk zelfs 2,2 en 2,6 procent. Volgens IRU stevenen we hiermee af op een enorm probleem. Nu al is er een chauffeurstekort in Europa van 12 procent, oftewel 426.000 chauffeurs.
Respect
De rest van de wereld doet het niet veel beter. In Turkije is het tekort 17 procent: alleen in dat land alleen al zijn 93.000 chauffeurs nodig. In Australië is dan 28.000, in Mexico bijna 100.000. In China is het chauffeurstekort ook een enorm probleem: daar komt men zo’n 2,9 miljoen chauffeurs tekort. In alle gemeten landen samen meet het tekort aan chauffeurs 3,6 miljoen. Dit was in 2024 ongeveer gelijk als in het jaar ervoor, maar dat zegt volgens IRU niks: de vraag naar transport nam in het jaar af.
Een eenduidige oplossing is er niet, aldus Umberto de Pretto, Secretary General van IRU. Wel kunnen we beginnen met het beter behandelen van chauffeurs. Hoewel de meeste chauffeurs aangeven dat ze tevreden zijn over hun werk en fatsoenlijk betaald worden, vinden ze dat ze met meer respect behandeld wensen te worden. Op die manier kan het werk aantrekkelijk gemaakt worden, zodat ook jongeren het werk willen gaan doen.