Op 350 locaties langs snelwegen in Duitsland moeten laadpalen komen voor elektrische vrachtwagens. De overheid in Duitsland heeft het startschot gegeven om dit laadnetwerk aan te leggen.

Volgens de Duitse overheid is de elektrificatie van het wegtransport een kip- en eiverhaal. Zonder goede laadinfrastructuur komen er geen elektrische vrachtwagens. Om deze reden is met onder het motto ‘power to the road’ gestart met een project om op 350 locaties laadpalen te realiseren. Deze komen op bemande en onbemande parkeerplaatsen direct langs de snelweg.

Aangezien het aanleggen van laadpalen niet zomaar gaat, is men gestart met het aanleggen van de benodigde netaansluitingen. Voor de eerste 130 locaties is de opdracht al gegeven: hier moet de aansluiting na de zomer al gereed zijn. In de tweede fase van het project worden daadwerkelijk laadpalen geïnstalleerd. In het project werken netbeheerders, Autobahn GmbH en verschillende ministeries samen.

“Met het truckontspanningsnetwerk lanceren we hier een echt mammoetproject. De order voor de aansluiting van het net is de eerste fundamentele stap”, aldus Volker Wissing, minister van Transport. “Op deze manier creëren we planningszekerheid voor de industrie- en transportbranche en stellen we nieuwe normen voor laadcapaciteit. Duitsland toont opnieuw zijn voortrekkersrol voor toekomstgericht beleid voor oplaadinfrastructuur.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
19 maart 2025
Fieten Olie is fan van Volvo
19 maart 2025
Miljoenste vrachtwagen uit Renault-fabriek Bourg-en-Bresse
18 maart 2025
Trailers Schmitz Cargobull duurder
18 maart 2025
Continental vertrouwt op AI bij ontwikkeling
17 maart 2025
Meer duidelijkheid over zero-emissiezones
17 maart 2025
Milence opent eerste elektrische corridor
Meest bekeken berichten
Recente reacties