Vorig jaar leverde de tol voor vrachtwagens in België meer dan een miljard Euro op. Het merendeel hiervan werd betaald voor vrachtwagens op een buitenlands kenteken.
Zoals gewoon in België is het systeem van tolheffing strikt gescheiden tussen de verschillende gebieden, met hun eigen tarieven en opbrengsten. Vlaanderen haalde maar liefst 658 miljoen Euro op. In Wallonië was dit 347,1 miljoen Euro, tegen 10,8 miljoen in Brussel. Hiermee kwam de totale opbrengst van de Belgische tol op 1,016 miljard Euro. Het is voor het eerst dat een miljard Euro is bereikt.
Interessant is de verdeling naar herkomstland, zeker omdat Nederland volgend jaar een soortgelijke vrachtwagenheffing invoert. Iets minder dan de helft van de totale tolopbrengst kwam van vrachtwagens op Belgisch kenteken. Opvallend genoeg kwam een groot deel van de opbrengst niet van vrachtwagens uit de buurlanden, maar van Oost-Europese vrachtwagens. Dit geeft goed de huidige situatie in Europa weer. Waar Nederlandse vrachtwagens 9,7% bijdroegen aan de Belgische tol, was dit voor Polen 10,7%, voor Litouwen 6,1% en Roemenië 5,7%. Buurlanden Frankrijk en Duitsland kwamen in de top-5 niet voor.